Entreprenörskap och mod

Ikväll har vi varit på marknad på barnens skola. Varje år har de en marknad för att samla in pengar till en rolig gemensam aktivitet. Där spirade det verkligen av kreativitet och entreprenörsanda.




Exempel på aktiviteter: 2 musikföreställningar (bla sjöng dottern "Mamma Mia" tillsammans med en kompis och "My Heart will go on" med kören), tavelförsäljning, syltförsäljning (kokad av 6 åringars egenhändigt plockade bär),tomteförsäljning, försäljning av kanderade äpplen, ett antal lotterier, loppis, fiskedamm, fikaförsäljning, massage och "läskiga stigen".


Nu skall barnen summera kassan, intäkter - kostnader och sen skall de rösta vilken aktivitet det blir i år.

Bra initiativ av skolan, roligt och lärorikt för barnen. Trevligt även för oss vuxna att mingla runt och träffa andra föräldrar under trevliga former.


Maken och jag förundras dock över dotterns mod att ställa upp och sjunga inför hela skolan. Och var kommer sångrösten ifrån? Maken som ombads mima som stjärngosse i Luciatåget på sin tid, och själv blev jag mer el mindre petad från Luciatåget pga dålig sångröst..


Kommentarer
Postat av: mela

Tack :) Ja det är verkligen ett minne att ha kvar. Har tänkt skriva ut bloggen en dag (kommer bli en väldigt tjock bok) ;)

2008-11-11 @ 22:01:26
Postat av: keb

Det är verkligen förrenat nytta med nöje.

Baren får känna att dom gör en insats. inte helt fel .......och föräldrarna får träffas!

E verkar ju musikalisk av sig.hon dansar ochså.Vill jag minnas

Ni har två verkligen fina barn!

2008-11-11 @ 22:49:16
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: Vicke

Så kul grej både för barnen och de vuxna:D

Ler fler som fick mima i luciatåget säger en annan som i kväll skjutsat sonen till körövning , och undrat detsamma som dig;)

2008-11-11 @ 22:58:16
URL: http://vickes.blogg.se/
Postat av: Ibw

Men vad roligt, sånt gillar jag. Har varit ganska aktiv när mina barn var í skolåldern, införde bl a julfest med juldisco en kväll före jullovet. Det är någonting som Runemo skolan håller på än (20 år sedan jag införde det).

2008-11-11 @ 23:32:28
Postat av: Sonler

Kom aldrig så långt som till Luciatåget...

Det är andra tider nu, alla får vara med och alla kan...

Hm, det där med marknad var en idé

2008-11-12 @ 06:22:35
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Myran

Hej....jag minns att jag fick beröm för mina oootroligt fina sångröst en gång i skolan :-< (JAG mimade) sa inget då, men har fortfarande dåligt samvete över vems beröm jag stal....buhuu. Luciatågsövningarna har nog gett ångest och iver på många sätt till höger o vänster. Min son K har suttit och sjungit under hela frukosten nu i morse. hmmm

2008-11-12 @ 07:13:22
Postat av: Syrran

Musiken i skolan var verkligen pest. Minns inte att jag medverkade i nått luciatåg på högstadiet. Fick däremot huvudrollen (Maria) tillsammans med min dåvarande pojkvän (Josef) i Julevangeliet.



Läskiga stigen lät spännande...

2008-11-12 @ 08:19:38
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: C a m i l l a

Vilken mysig dag och jag håller med, vad modigt av dottern att våga sjunga inför en massa folk. =)

Kramkram!

2008-11-12 @ 08:45:15
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Ulla

Dottern kanske ska söka till Idol?

Ang julbord så gör alltid min mamma olika lådor. Morotslåda, kålrotslåda och leverlåda. Jag tycker bäst om kålrotslådan

2008-11-12 @ 18:21:58
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Malkin svarar:

KEB: Javisst har vi det, för det mesta!

Vicke: Jasså du hör också till gänget som fick mima!

IBW: Det förvånar mig inte, du har alltid varit driftig av dig!

Sonler: Ja visst är det andra tider, så bra att alla får vara med och göra det bästa av sin förmåga utan att tryckas ned i skoskaften..

Myran: fniss ja tänk om ngn missat sin sångkarriär!? Jag fattade inte att man skulle mima för att få vara med i luciatåget.

Syrran: Ja några sångtalanger har vi inte begåvats med. Jag läste evangeliet i Julspelet.

Camilla: Ja jättemodigt var det av henne.

Ulla: Njaa det blir nog inte aktuellt..Kul att du också gillar kålrotslåda!

2008-11-12 @ 19:37:55
Postat av: Anonym

Hoppas barnen får göra nåt riktigt kul för det insamlade...

2008-11-12 @ 21:21:31
URL: http://opportunityoflife.blogg.se/
Postat av: EVA

Alltid lika kul med dessa temakvällar då kidsen tillverkat grejer och säljer dem !



Här i byn brukar skolan ha ett tema som de kör hela vintern och sen blir det en helkväll på vårsidan med allt från teater och film till försäljning...KUL !

***

KRAAAM EVA

2008-11-12 @ 22:21:43
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Det är så mysigt med marknader. Burken som skymtar på bilden var ju urfin med den handskrivna etiketten.



~Livet i byn

2008-11-13 @ 11:36:57
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Jag undrade också hur barnbarnet, då 8 år, tordes sjunga! Var förstås inte där, typiskt, men dottern bandade hela föreställningen.

2008-11-13 @ 20:32:44
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0