Finska rötter

Julförberedelserna fortsätter.. riktigt kul när man är ute i god tid.
 
Maken har finska rötter..det brukar visa sig på julbordet i form av en finsk kålrotslåda:



En rätt som det tog ett par år av provsmakande tills jag tog den till mig. Nu vill jag inte vara utan den på julbordet. Barnen har vuxit upp med den och tycker att det luktar jul när vi lagar den.

Googlade efter receptet, men oj vad många olika varianter det finns.

Vi gör "bara" så här:

Skala och skär kålroten i ganska stora bitar. Koka upp dem i lättsaltat vatten tills de är mjuka. Pressa bitarna med en potatispress. Sätt i en klick smör och mellangrädde, sätt i en msk vetemjöl per kg kålrot, en msk sirap, vispa ihop tills det blir ungefär samma konsistens som potatismos, smaka av med salt och vitpeppar. Lägg det i en ugnsform (praktiskt med aluminiumform som man kan frysa ned lådan i och sen värma i när den skall ätas) och strö över ströbröd. Grädda i ugnen på  200 grader ca 50-60 min.

Smakar gott till skinkan!



Kommentarer
Postat av: soffie

men å den lät ju supergod,har du Jansson med på julbordet?

tack för receptet ska prova nu till jul vore ju roligt:O)

2009-12-13 @ 20:59:15
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tycker om kålrotslåda!

Fick smaka det en gång när vi hade nordisk matkultur som tema i skolan. Någon grupp lagade finsk mat och detta var en av rätterna som stod på bordet. Gottgott! Kanske skulle prova på att göra det till karln min.



Synd att vi missade varandra tidigare i veckan. Jag hade tänkt komma förbi på jobbet men var så jäkla trött hela tiden.



Vi åker norrut nästa vecka igen.



Hoppas att ni mår bra! Kram

2009-12-13 @ 21:02:06
URL: http://lappshakira.blogg.se/
Postat av: Syrran

Jag ÄLSKAR er kålrotslåda!! Bara ett måste på julbordet!

2009-12-13 @ 22:25:53
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Sonja

Har inte riktigt tagit till mig den än. Har smakat det några gånger och kan väl äta det.

Inget som är tradition hos oss trots Hs finska ursprung.

Fast nu började jag fundera om man skulle göra den till jul bara för skoj skull. Verkar ju lätt!

2009-12-14 @ 08:42:39
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Annette

Det har jag aldrig ätit. Kul med traditioner, och vissa saker bara måste man ha på julbordet.



Kram Annette

2009-12-14 @ 10:36:01
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Päivi

Håller med: Ingen jul utan kålrotslåda. Har ni även morotslåda? Inte riktigt lika god som "lanttulaatikko" tycker jag :)

2009-12-14 @ 11:29:15
Postat av: Myran

helt klart sugen på att prova!

2009-12-14 @ 18:43:26
Postat av: ibw

jag har aldrig hört talas om kålrotslåda, kanske man skulle prova.

2009-12-14 @ 18:44:05
Postat av: Malin svarar:

Soffie: Jajamen Janssons är oxå ett måste!!

Päivi: Anar att jag stavade lite fel! Svärmor har alltid morotslåda oxå, jag är inte lika förtjust i den, men kanske om jag hinner kanske jag skall testa att göra en sån oxå!

Alla: Kul om ni testar, MEN obs för mig tog det ett par år innan jag började gilla den! Men gillar ni kålrot då är det värt ett försök!

2009-12-14 @ 20:58:30
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Paula

Men, var har du sirapen och ingefäran? Haha, nog är det så att det finns många recept! Min dotter älskar lådan, däremot har inte barnbarnen blivit så förtjusta, dom gillar min senapsgravade strömming bättre!

Änglar finns, överallt omkring oss, hur skulle vi annars klara tillvaron?

En vintrig kram från ett snötäckt pörte

2009-12-15 @ 15:29:40
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kristina

Jag har faktiskt gjort den ikväll. Har aldrig ätit det tidigare men den lät god. Jag tycker att det är kul att prova ngt nytt. Det ska bli spännande att äta den tillsammans med julskinka kanske blir den tradition hemma hos oss oxå.

2009-12-16 @ 23:50:16

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0