Semesterrapport

Jepp jag erkänner, jag har lite bloggabstinens emellanåt. Och det är roligt att ngn saknar mig Out there, tack för de snälla orden Rosalucia!

Har haft drygt en vecka semester nu och jag trivs som fisken i vattnet!!
Första semesterveckan har vi spenderat i stugan. Jag har roat mig med bokläsning, bastubad, umgänge med släkt, familj och vänner och fest med mina tjejkompisar på hotellet. Semester helt i min smak!

En liten utflykt skall Ni få följa med mig på, ca 2 mil från vår stuga finns denna mysiga fäbodvall som numera även är klassad som kulturreservat - Hanhinvittikko:



Här kan man stanna till och titta på djuren, fjällkorna, grisarna (moderna grisar som ratar potatis och föredrar pizza), fåren och hönsen. Bli bjuden på en kopp kaffe kokad över öppen eld. Njuta av blommorna på ängen (även några sällsynta rariteter) och känna "historiens vingslag".

Utflyktsmålet är uppskattat av många, gammal som ung, vilket gästboken vittnade om, hittade många "kändisar" (tex vår granne hemma i stan) i den.

Stugan längst nere i högra hörnet har dessutom våra vänner Anna o Pelle (ej par - kusiner) anknytning till, kul!

Lite fakta: Fäboden anlades på 1860 talet och brukades i ca 100 år av flera familjer. Fäbodlivet var en sorts arbetets semester", där man mjölkade djuren och beredde mjölken. På kvällarna umgicks familjerna och badade bastu (den biten känner vi till).

Anledningen till att man utnämnt fäboden till ett kulturreservat är att man skall hålla miljön levande så att kommande generationer kan få upplevelser och kunskap om gångna tiders fäbodtraditioner.


Det tycker jag är toppen! 

Toppen är också att jag fortfarande har nästan 3 hela semesterveckor att njuta av!

Kommentarer
Postat av: C a m i l l a

Vad mysigt ni har det! Skönt att se att ni verkar ha fint väder i norr också. Här är det sol ibland och regn ibland, i dag dock supervarmt.

Jag har också saknat dit!

KRAM!

2009-07-15 @ 10:33:00
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: C a m i l l a

DIG ska det vara, träffade fel tangent... ;)

2009-07-15 @ 10:33:21
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Sonja

Det är jättemysigt där, har varit dit för några år sen.

Det ska väl finnas växter där som eg inte ska växa i Tornedalen men som kommit dit under kriget om jag inte missminner mig helt galet.

2009-07-15 @ 10:49:20
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: rosalucia

Men hej å välkommen tillbaka!!!

Tittade precis in för att säga att "NU får väl ändå din semester vara slut"..bloggsemester, alltså!!! Också var den det...trevligt.

För oss, i cyberspace i allafall.

Ni verkar ha det skönt i stugan. Semester ska vara sådär blandad, då blir den bäst!!!

Lite bokläsning, familjemys, nåt släktkalas, kompisfest också lite ensammys också...Perfekt!!!

Hoppas ni får fortsätta så...

Kul att du är tillbaka, lite grann i allafall.

Ha det gott!!!!

2009-07-15 @ 10:53:53
URL: http://rosalucia.bloggagratis.se
Postat av: Annette

Det låter bra, du har en skön semester. Jag har aldrig varit på någon fäbod. Hoppas få komma till någon. Kul att det gamla bevaras.



Kram Annette

2009-07-15 @ 12:17:00
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: ibw

mysigt med fäbovall, det finns en fäbovall i närheten av våran stuga, kl 1900 varje kväll spelar någon fäbomusik, någon som spelar en trudelutt i horn, helmysigt. Du verkar ha en mycket bra semester och jag gissar att du har bra barnvakt i stugan.

2009-07-15 @ 19:46:57
Postat av: keb

Härligt ní verkar ha det!det behövs att batterierna laddas igen

vi börjar semsetern på måndag

då blir det stugan i 2 v och sen blir det nog en tur till norrbotten en sväng

2009-07-16 @ 10:55:34
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: Ulla mitt i semestern

Jag har nästan inte haft någon bloggsemester överhuvudtaget. Men när vädret inte visar sig från sin bästa sida då är det ok att ligga/sitta inne och göra innesaker...tycker jag. Det verkar vara ett härligt ställe...er fäbovall...och tänk att få kaffe som kokats över öppen eld...hög mysfaktor! Ha det fortsatt bra!!!

2009-07-17 @ 08:29:24
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Katarina

Ni verkar ha en jättemysig semester. Kommer ni att vara hemma något? Hoppas på att kunna träffas när vi kommer upp i början på augusti. Förresten, vilken bra fotograf du är. Det är alltid så fina bilder på din blogg.

2009-07-17 @ 13:17:15
Postat av: Syrran

Efter fyra nätter och fem dagar på "vift" i stugmiljöer och bad varenda dag har vi åter landat hemma i stan.

Med facit i hand känns det en aning tidigt men diverse plikter kallade och det är bara att förlika sig med dem.

2009-07-17 @ 21:46:52
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Underbart att få läsa detta!

Du har en mycket trogen läsare....på Österlen!

2009-07-18 @ 22:19:25
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej du semesterfirare! Det såg ljuvligt ut på fäbodvallen, jag har ju många här omkring, men har ändå inte kommit iväg till någon...

Hanhi betyder gås, dom har kanske haft gäss på fäboden också?

Vi har åter gått in i en blöt period, det vittnar våta kläder som hänger på tork nu efter promenaden på, men jag hittade en halv liter smultron, det var alltså värt dropparna i nacken och en blöt ända!

Ha det fortsatt ljuvligt...Kramen

2009-07-19 @ 16:54:27
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0