The city of London

Här kommer äntligen en sammanfattning av resan förra helgen (fre-mån).

Resmål: 


                                    


London tillsammans med en gammal barndomsvän/väninna, som dessutom var en superb guide med stor kännedom resmålet.


Vädret: Vi hade fantastiskt väder, max 13 regndroppar på 4 dgr, sol och värme mer eller mindre varje dag. Jag tror faktiskt att jag svettades mer på denna resa än på Kretaresan.


Hotellet:
 

                                      


Vi bodde på Cheshire Hotell på Great Russell Street i West End, alldeles bredvid T-banestationen Tottenham Court Road. Hotellet var väldigt trevligt och definitivt prisvärt särskilt med tanke på läget, vi hade gångavstånd till nöjeslivet om kvällarna. I West End hittar du Chinatown, musikalerna, biograferna och i Soho finns massor av mysiga pubar och restauranger.


Shopping:
Alltså här snackar vi Europas shoppingmecka!!


Även om ingen av oss hade några större shoppingambitioner så var det jätteroligt att flanera i varuhusen, på t.ex. Oxford Street, Regent Street, Kings Road, och givetvis besökte vi både Selfridges och Harrods. På Harrods köpte jag lite te, och ett par timmar innan det var dags att åka tillbaks till Heathrow för hemresan inhandlade vi lite kläder till oss själva på Oxford Street.

                         
Vi besökte även shoppingmeckat för dem med limousin och privatchaufför på Sloan Street, men där valde vi att INTE gå in i affärerna..
 

                         


Vi besökte även marknaderna i Covent Garden och den underbara marknaden på Portobello Road i Notting Hill, ni har väl också sett den marknaden i filmen Notting Hill? Där fanns allt, antikviteter, frukt, vanligt marknadskrafs och loppmarknad.


Upplevelser:

                                   


Den mysiga marknaden på Portobello Road, åka röd dubbeldäckarbuss av gammal modell (sån där man kan hoppa av o på i öppningen bak i bussen), en glass i Hydepark, öl och publunch på puben, kvällslivet i Soho, se kändisar (engelska tv och filmkändisar) på röda mattan, vi hamnade till och med mitt i ett demonstrationståg mot ockupationen i Gaza.


Sevärdheter:


                                    
   
Roligt var det också att besöka och fota alla vanliga” London märken” som jag tidigare bara sett på foto, film eller tv. Big Ben, Houses of Parliament, Downing Street, Trafalgar Square, Piccadilly Circus, Tower Bridge, Tower of London, Buckingham Palace, St Pauls Cathedral, London Eye, Themsen osv


Mat: Vi provade aldrig frukosten på hotellet, istället hittade vi redan första morgonen en så mysig fransk restaurang, Cafe Rouge som vi förblev trogen hela vistelsen. Självklart testade jag att äta en hederlig äkta English Breakfast, men till min favoritfrukost korades Caffe Latte med baugetter och jordgubbssylt!


Annars så åt vi en underbart god Spansk Tapas i Notting Hill, en Italiensk trerättersmiddag, Lammkebab på Leicester Square, Fish and Chips, och Sushi från ett rullande band. Så man kan väl säga att vi åt från det internationella köket.

                          


Slutsummering: Hit vill jag definitivt komma tillbaka, för jag gillade verkligen stadens puls och stämning. Det finns fortfarande så mycket kvar att se och uppleva. Nästa gång skriver jag tex in en ridtur i HydePark och ett musikalbesök på önskelistan.


Roligt att komma hem är det förstås alltid:

                         


Fler bilder kommer i ett annat inlägg, en annan dag.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Åh så härligt ni verkar ha haft det. Tror nog att jag oxå måste prova på London. Om jag nu får med mig någon hemifrån förstås. För det verkar bara vara jag som vill uppleva saker när jag är ledig.

2010-06-13 @ 15:03:14
Postat av: ibw och Pew

vad mycket ni hann med på kort tid, kanske tackvare en riktigt bra guide.

2010-06-13 @ 17:03:41
Postat av: Annette

Såååå avundsjuk jag blir!!! Jag vill åka till London nu!!! Men jag gläds med er att ni fick så fint väder och fick uppleva så mycket.



Kram Annette

2010-06-13 @ 17:34:49
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Camilla

Men ooooh! Vad härligt! Fint väder hade ni också ju. Sushin såg underbar ut!

Annars hann ni med ungefär det jag gjorde vid mitt besök i London. Notting Hill, Portobello Road, Big Ben, Tower Bridge (?)... Men var ni in på Harrod´s och vaxkabinettet?

Välkomna hem. Jag vill tillbaka igen ju...

Kram!

2010-06-13 @ 18:52:57
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Sonja

Läser din reseskildring och jag får lust att åka till London.

Härliga dagar verkar ni ha haft. Måste vara underbart att se en sådan stad med en som kan den...!

2010-06-13 @ 19:10:01
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Lena

Vilken trevlig resa ni har haft.

//Lena

2010-06-13 @ 19:52:10
URL: http://bloggissoder.blogg.se/
Postat av: Marianne

Du hade rätt. Dottern kan tänka sig London. Jippi. Bokade ni någon "paketresa" eller fixade ni allt "själv"? Tips mottages tacksamt!

2010-06-13 @ 21:00:59
Postat av: Lena

svar: Jag använde PhotoScape till mitt bildcollage

//Lena

2010-06-13 @ 22:23:08
URL: http://bloggissoder.blogg.se/
Postat av: Päivi

Åh, vad härligt ni har haft det. Och vilka underbara bilder du tagit. Märks att du är van att ha kameran i handen :o)



Ha det bra!

2010-06-14 @ 08:22:06
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: fia

Vilken härlig semester och va mycket ni hann se .

Mycket häliga bilder du bjuder på med .

kram .

2010-06-14 @ 11:12:35
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Cissi

Åhh vad kul att resan blev lyckad!!!

2010-06-14 @ 11:16:44
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Nu har jag läst igenom och tittat på dina bilder och vilken supermysig resa du har haft. Härligt med en kompis som kan guida till "guldställen", det spar ju lite av den dyrbara tiden.

Kram Lissen

2010-06-14 @ 21:45:02
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: LissenTo

Har nu läst allt och din resa verkar ha varit supertrevlig. Så mycket ni har hunnit med och toppen att ha en vän som kan guida. Då sparas mycket av den dyrbara tiden, till trevligheter.

Kram Lissen

2010-06-14 @ 21:48:45
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: keb

jätte roligt att åka runt och se hur det är i andra delar av världen

2010-06-15 @ 08:05:59
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: ellasmamma

Jag ääälskar London, var au-pair där för 20år sedan (huu så länge sen) och det är ett jättetrevlig stad. Kul att du hade trevligt där och att du gillar staden.

2010-06-16 @ 14:36:03
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0