Solig skidtur

Nu när alla andra börjat längta efter våren, så har jag precis kommit igång med skidsäsongen.
Det har hänt ngt konstigt med mig...jag föredrar just nu längdskidspåret framför slalombacken.




Idag fick jag med mig båda grabbarna (gubben o sonen) ut på Ormberget. Det var fantastiska förhållanden, -3 grader och sol. Lycka!

Jag försöker lära mig att åka med skatingtekniken eftersom min stela led i foten inte mår bra av klassisk åkning. Det är riktigt kul, men jag blir snabbt trött i fötter och vrister. Men i sonens takt och längd på rundorna fungerar det bra, jag får fila på tekniken utan risk för överansträngning.

Jag har till och med varit en sväng själv på spåret i veckan, "livrädd" för att träffa på Vasaloppsåkarna från jobbet ;-) , då konstaterade jag att jag åker 3,2 km m skatingteknik på ungefär samma tid som jag åkte klassiskt 5 km på den tiden då jag tränade skidåkning, dvs på Fred Flintas tid.

Ni ser tävlingsdjävulen inom mig börjar direkt och titta på klockan, men NEJ NEJ nu åker jag endast för att jag tycker att det är en trevlig motionsform och inget annat! Nu skall jag inte förstöra det roliga med att känna någon press. 

Imorgon har sonen en klassaktivitet med skidåkning på agendan, det skall bli trevligt!

Senare uppdaterat m ett collage fr klassaktiviteten:
 

                         


Fika och kul på skidor med bl.a. stafett, barnen mot oss vuxna.

Kommentarer
Postat av: LissenTo

Det måste vara skönt att vara ute i spåret, när solen börjar skina. Jag tycker om både längd och slalom. Två olika upplevelser. Mysigt att sönerna följer med!

Ha en skön helg.//Lissen

2010-03-13 @ 19:01:19
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Anonym

Till och med jag blev lite sugen idag att åka längdskidor. Hör och häpna men det är faktiskt sant.

På väg till hästarna så kör man längs efter Torndalsloppets spår, väderet var underbart. Men jag fick skita i skidorna, utan dra på mig munskydd och in i ladan och snickra. Puss

2010-03-13 @ 19:53:55
URL: http://mariajr.blogg.se/
Postat av: Päivi

Ni haft lika härligt väder som vi :o) Vi var ute på isen och åkte skidor igår, jag och mina grabbar. Vågar mig inte ut på elljusspåret som även den är runt hörnet. Har blivit livrädd för att ramla i någon backe. Har väl alltid varit det men sen jag bröt benet är jag jätte feg... :o( Men men för oss är det ett trevlig sätt att röra på oss tillsammans. :o)

2010-03-14 @ 11:03:44
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: ibw

Det är faktiskt riktigt roligt att åka längdåkning, har inte åkt någonting i år, men när vi bodde i Kalix, tog jag en tur alltid då och då.

2010-03-14 @ 12:26:25
Postat av: Mrs. b

Så skönt det ser ut med längdskidor! Jag har inte åkt sen jag var barn, och här nere på västkusten känns det lite lönlöst att köpa på sig ett par skidor... (ja, inte i år förstås, då hade det funkat med råge :-)

2010-03-14 @ 18:56:27
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Sonja

Visst är det härligt med skidåkning. Skating är inget för mig, några skär och sen är koordinationen väck och jag är på väg på näsan...

Skulle så stort ut i spåret i helgen, men tiden räckte inte till, som vanligt.

2010-03-14 @ 20:10:00
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Annette

Kul att du kan njuta av snön, nu när det finns så mycket av det :-)



Kram Annette

2010-03-14 @ 20:57:57
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Anna

Är det pardans jag ser på en bild!? Vem är den lyckliga damen?

2010-03-14 @ 21:01:52
Postat av: Anna

Jag förderar också längdåkning!

2010-03-14 @ 21:02:39
Postat av: Syrran

Ljuvliga bilder! Valde frivilligt att skotta både garagetaket och inglasaderummets tak för att få vistas utomhus (blanda nytta med nöje). Det senare innebar att plumsa i djupsnö efter stegen bakom huset.



I helgen lockades jag för första gången utav skidåkning och då efter just längdskidor (inte slalom). Undrar om OS inspirerat en i alla fall.

2010-03-15 @ 16:34:15
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Paula

Himla fiffigt av dej att ha ungarna som kamouflage, haha, så du slipper visa att du är nybörjare...skate hade jag nog aldrig kunnat lära mig, mitt balanssinne är nära nog noll, o i en slalombacke har jag aldrig stått! Att du hellre åker på längden kan ju tyda på att du blivit äldre, ähum, eller kanske klokare,

Ljuvligt väder är det i mars, det är ju då det är som skönast att åka o dagarna är långa.

Här åker man ingenting annat än på ändan längre, snorhalt överallt.

Ha nu en skön fortsättning på veckan/Kramen

2010-03-15 @ 16:57:31
URL: http://paulaz.se
Postat av: mammakero

Elljusspåren runt Ormberget....! ååå vad jag blir nostalgisk. Vi bodde i utkanterna av dessa elljusspår - i Lerbäcken. Där har jag både sprungit och åkt längd skidor många gånger!

2010-03-15 @ 17:32:58
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Malin svarar

Lissen: Du har rätt, det är två olika upplevelser o jag gillar dem båda två!

Maria: Du ska se snart är du där på spåret du med. Har ni hämtat hem hästarna nu?

Päivi: Ja visst är det ett härligt sätt att umgås hela familjen, särskilt om man har matsäcken med sig!

Sonja: Det är det som är problemet, kordination o balans, den blir inte direkt bättre när man tröttar till efter en kort stund!

IBW: Ja det är härligt om man gör det på rätt nivå, i sin egen takt!

Mrs B: Ja det är riktigt är härlig den här årstiden, vårvintern! Hoppas du kommer dig iväg nästa helg kanske!?

Anette: Ja skall man bo häruppe måste man nästan gilla snöaktiviteter av olika slag för att stå ut.

Anna: Det är parskidåkningsstaffet m en skida var som du ser på bilderna fr klassaktiviteten.

Syrran: Vi kanske möts på spåret snart, ser du ngn som snubblar sig fram o vilar emellan åt så är det garanterat jag!

Paula: Du har förstått precis vad jag försöker säga!

Mamma Kero: Du får komma upp snart o återuppleva lite gamla minnen!

2010-03-16 @ 21:30:58
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Nilla

Vad roligt det är med längdskidåkning! Doter och jag tog ju några små rundor på sportlovet. Sköna dagar!

2010-03-17 @ 10:18:15
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Cissi

Visst är det skönt att våren ÄNTLIGEN är på ingång :)

2010-03-17 @ 14:21:44
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0