Abisko

Häng med på min jobbresa till fjällvärlden vettja!



Kändes lite småmotigt att resa iväg när man precis kommit hem från Grekland. Men samtidigt var det lite spännande och häftigt med kontrasterna. Det tar ungefär lika länge att åka Tåg från Luleå-Abisko som att flyga från Luleå-Sthlm-Kos.

På Kos var det 37 grader varmt och i Abisko 17 grader, och då pratade man om Tropiskvärme i Abisko :D

Jag bodde på Abisko turiststation




och från mitt fönster kunde jag njuta av denna utsikt över Lapporten.




Vi håller på att bygga om och förlänga bangården på Abisko Östra station. Jag är nybilven projektadministratör på det projektet och var upp för att sätta mig in i jobbet. 





Vi hann inte med någon promenad på arbetsområdet trots att vi jobbade låånga dagar. Men efter måndagens arbetsskift bilade vi upp till Riksgränsen. Vägen mellan Kiruna och Riksgränsen är otroligt vacker.
 



(Fotat i farten genom bilrutan)

Sedan stannade vi i Björkliden där vi åt middag, jag åt Röding. 



Dagen efter hade vi möte och lunchade i Björkliden, då tog jag denna bild av utsikten, tyvärr skymmer molnen Lapporten.





Något som jag tycker är fascinerande är att det inte funnits bilväg mellan Kiruna och Riksgränsen före 1984. Järnvägen däremellan, Malmbanan, invigdes redan 1903.  

Det lär bli någon ytterligare resa dit efter semestern, inte mig emot :) 

Säger som mina syskon sjöng när de var små.... Aaaabisko happa happ happa happ happa happ ;-)
 

Kommentarer
Postat av: Cissi

Det ser vackert ut men jag hade då valt 37 grader istället för 17, om jag fick välja ;)



Så himla trist att bli magsjuk under sin resa :( Hoppas det inte blev långdraget?!



Turkiet har jag varit i x antal gånger men aldrig i Bodrum (men vi ska inte bo mitt i).



KRAM

2012-06-28 @ 07:44:34
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Häftigt med kontrasterna på så kort tid, men jag hade nog också valt det varmare alternativet. Ha ha !



Jättehärliga bilder och va spännande att få va med och titta hur det funkar när du är projektadministratör för det hela.



Hoppas du får en bra dag.

kram

2012-06-28 @ 07:55:59
Postat av: Sonja

Visst har vi en vacker fjällnatur! Och så jättelångt bort är det inte.

Kommer så väl ihåg när Abisko - Riksgränsen vägen byggdes. Åkte den medans den byggdes och inte var öppen för allmänheten, vi skulle hjälpa pappa utrusta några lägenheter i Björkliden som försvarets personal sen kunde hyra.

2012-06-28 @ 10:33:25
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Camilla

Åh, shit så vackert! Jag har aldrig varit längre norrut än Åre. Skärpning!

Så lyxigt att få åka dit med jobbet dessutom.

Vill se massor av Grekland också så klart!

Kram!

2012-06-28 @ 17:12:29
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Marianne S

Hur vackert som helst. Vill du veta något tragiskt? Jag har aldirg varit till Abisko fast jag bor så nära...

2012-06-28 @ 19:19:06
Postat av: Maria B

Å, vad fina bilder! Har vi det verkligen så där bra på jobbet? Tror jag måste komma ihåg att njuta lite mer. Nu är vi på väg upp igen :)

2012-07-01 @ 19:23:09
Postat av: Paula i pörtet

Grekland i all ära, jag vet vad jag väljer, hihi, och det vet du också! Hur var det med myggtillgången då?

På den tiden då jag ännu åkte söderöver så var jag ofta den enda på hotellet som alltid skulle ner till havet och bada! En gång åkte jag med en yngre kollega som festade rätt häftigt medan jag själv hade min dotter med som då var i tolvårsåldern. Vi hade lite olika dygnsrytm, hon gick ut på äventyr då vi gick o lade oss. Sedan väckte jag henne på förmiddagen då vi gick till stranden och så sågs vi över middagen på hotellet då hon legat hela eftermiddagen vid poolen. Hon var aldrig ner vid havet! Ibland fick jag frysa och huttra i kallt vatten men det var ju mitt eget fel, allt skulle ju vara genuint,haha

Kramen

2012-07-01 @ 20:37:57
URL: http://paulaz.se
Postat av: Malin svarar:

Sonja: Ja visst har vi, coolt att du varit där innan vägen invigdes.



Camilla: Ja du har en del kvar av Sverige att uppleva. Men det har jag med, Gotland tex!



Marianne: Jag har svarat dig på din sida.



Maria, kul att du kikar in här :) javisst har ni/vi en fin arbetsplats!Synd bara att ni måste jobba så mycket. Förhoppningsvis kan jag underlätta så ni kanske kan jobba lite mindre framöver, så ni hinner njuta lite av omgivningarna oxå.



Paula, visst vet jag vad du hade valt! Myggen hade inte vaknat till liv i Abisko än, men då hade det varit rätt kallt innan jag kom upp. Just nu har vi ovanligt mycket mygg till och med hemma hos i Luleå. Undrar hur det är i stugan..



2012-07-01 @ 20:58:17
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Maria

Herre Gu vad det händer på din blogg. var har jag varit.... bara mc i huvet antagligen.



Vilket fint "repotage".... :))



Vackert som bara den!

2012-07-04 @ 09:16:26

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0