Gubbröra

 
Maken har följt Pluras jul hos Måns i veckan. Jag såg när dem tillagade gubbröra och blev så sugen. Så idag gjorde vi det för första gången. Vi åt det till lunch idag mitt i allt julstök och jag säger bara "shit så gott"!!
 
 
Gubbröra

6 st ägg hårdkokta grovskurna i tärningar
4 kalla kokta potatisar i tärningar
2 st gula lökar hackad
1 klick smör
1 dl ljust öl
1 burk hel ansjovis (fileead 20 fileer)
1 dl majonnäs
0.5 dl hackad gräslök
0.5 dl hackad persilja
0.5 dl hackad dill

salt vitpeppar kryddpeppar
dillvippa
kavring

Gör så här: Sautera löken i smöret i en kastrull tills den är gyllene och genomskinlig, slå på ölen och lite av anjovisspadet och låt den koka in. Låt svalna. Blanda alla ingredienser försiktigt så de ej mosar och smaka av med salt och vitpeppar.

Lägg gubbröran på en skiva kavring. Krydda med lite kryddpeppar. Garnera med en dillvippa.

 

Och det finns kvar än, så jag tror att det blir en kvällsmacka snart :)

 

 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Även här en vacker bild! Det syns att du är "ledig"! Kul att hitta inlägg ofta hos dej så jag får njuta av dina fina bilder!
PS det lät jättegott!

Svar: Ja nu tar jag mig tid för bloggen också, för jag tycker ju att det är så kul!!!
Malkin

2013-12-22 @ 09:30:39
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Sonja

Gubbröra, så mums! Gör den inte själv, min syster gör en så god varje jul.

Svar: Ja för mig var det nytt och en sak är säkert, fler ggr kommer det att bli. Kanske till påsk nästa gång.
Malkin

2013-12-26 @ 19:30:29
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: paula i pörtet

Javisst är det mumsigt! Hej förresten o trevlig fortsättning på helgerna.
Antar att julen var till belåtenhet, vi hade skönt o avslappnat precis som det brukar bli.
Nu börjar jag kika på vad vi ska stoppa i munnen på nyår. Oxfilé känns uttjatat och hummer är överskattad, hellre några goda kräftor. Ska nog kika om det finns att få tag på.
Kramen

Svar: Vi har inte kommit igång med matplaneringen inför nyår än. Något gott måste det bli, nu börjar jag vara less på julmaten. God fortsättning fina du!
Malkin

2013-12-26 @ 19:44:56
URL: http://paulaz.se
Postat av: Janne Ljungberg

Vi fick ett tips om din Gubbröra. Vi provar den till julbordet.
Jag skriver gärna ut receptet.
God Jul Janne

Svar: Ja va kul, hoppas ni gillade den :)
Malkin

2019-12-24 @ 12:10:51

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0