Lördag i Paris

Lördagen var fantastisk, det kändes som om vi reste runt i olika länder och olika århundraden, bara genom att  besöka olika områden i denna fantastiska stad.
 
Men vi började faktiskt morgonen - håll i er - med lite träning! Carina for ut och sprang längs Seine och jag körde lite styrkeövningar på rummet, situps, armhävningar, plankan m.m
 
Efter duschen drog vi iväg för att äta frukost på det historiska Café de Flore. Ett café som grundades på 1880 talet och som tydligen haft många kända intellektuella som stamgäster. Tex Jean Paul Sartre.
 
Självklart blev det Cafe Creme (Cafe au lait) och croissant. Och där satt vi länge och insöp atmosfären och studerade andra frukostgäster.
 
Sedan tog vi Metro och åkte till en station i närheten av Sacre Coeur. Där hamnade vi på en jättestor matmarknad och plötsligt kändes det som om vi hamnat någonstans i mellanöstern. - Jalla jalla ropade försäljarna.
 
 
Sen vandrade vi upp mot den magnifika Sacre Coeur på Montmartrekullen. Finn min vän!
 
 
Kunde inte låta bli att fota fotosessionen av det nygifta/snart nygifta brudparet. Måste säga att Paris känns nog lite mer romantiskt än London faktiskt.
 

 
Sedan strosade vi runt i Montmartre som är en riktigt mysig stadsdel i Paris. I slutet av 1800-talet  var stadsdelen ett omtalat tillhåll för konstnärer.
 
 
 
 
Efter ett stop på ett café för ngt uppiggande, vandrade vi sedan ner mot Pigalle och Moulin Rouge. Ja vad det var/är för kvarter kan ni nog lista ut.
 
 
 
Sedan traskade vi vidare med Lafayette i sikte. Strax där åt vi Croque Monsieur på ännu ett café. (I London hade det nog kallats för en pub)
 

Ja vad ska man säga om Lafayette...? Ja värsta lyxvaruhuset, med dyra designkläder osv. Ja se själva!
 
 
Där blev det inte så mycket shoppat, typ ingenting rättare sagt. Men vi hittade ett HM runt hörnet och där handlade vi lite :D
 
Sedan traskade vi vidare hemåt igen, passerade bla Operan och Louvren.
 
 
 
 

Och så gick vi över en av broarna över Seine där kärleksparen låser fast sin kärlek.
 

Minns jag rätt tog vi nog en tuppis på hotellet innan vi gjorde oss fina inför kvällen.


Här fuskade jag lite och la upp fredagskvällens bild på Carina och mig som servitören så snällt tog av oss uppe på hotellets takterass. Bara för att det är den enda bilden av oss tillsammans på denna resa och för att jag missade att lägga till den på gårdagens inlägg om fredagen i Paris..
 
På lördagen tog vi faktiskt vår drink på ett Cafe istället för här uppe, det var väl inte det bästa beslutet om man ser till hur dem drinkarna smakade. Nå allt kan ju inte vara perfekt heela tiden :D
 
Undrar om det inte var på lördag som vi åt en 2-rättersmeny med fiskgryta till varmrätt på en jättemysig restaurang.
 
Fortsättning följer!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken härlig lördag, å så vackar bilder. Coola ställen ni besökt, som på film <3

Svar: Ja det var lite coolt med alla olika upplevelser på samma dag.
Malkin

2014-09-18 @ 06:56:39
Postat av: mammakero

Så härliga bilder! Tack för att jag fick följa med er under er dag!!

Svar: Varsågod fina du!
Malkin

2014-09-18 @ 07:01:23
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Päivi

Vad härligt ni har haft det! Fantastiska bilder som alltid. Man får sig en liten resa själv när man kikar in här :)

Trevlig helg! Kram

Svar: Hoppas jag kan inspirera till ett eget besök någon gång i denna härliga stad!
Malkin

2014-09-19 @ 08:38:00
URL: http://paivja.blogspot.se/
Postat av: Paula i pörtet

Så ni tjejer åkte till Paris för att handla kläder på H&M???
Paris förknippar man ju med konst, fanns det några konstnärer ute på gatorna som erbjöd sina tjänster att måla ett porträtt? Det vore väl en häftig souvenir? Jag hade nog känt mig som kusinen från landet i den kosmopolitiska storstaden, fast det gör jag ju bara jag åker in till Ludvika...
Kramen från mig som väntar ivrigt på nästa inslag

Svar: Ja haha precis så var det Paula, men det blir lätt så när man måste se vad som finns i plånboken! Jag skulle inte våga sätta mig framför en konstnär för att bli förevigad, men det fanns konstnärer som målade av folk uppe i Monmarte. Vi var inte heller och tittade på MonaLisa på Louvren. Det får bli en annan gång.
Malkin

2014-09-19 @ 18:12:34
URL: http://paulaz.se
Postat av: Camilla

Vi bodde i Montmartre båda gångerna, ena gången då jag åkte med mamma (tåg) hade vi utsikt mot Sacre Coeur från fönstret. Det var väldigt "städat" på dagarna men på kvällarna ploppade det upp såna där konstiga ställen lite här och där.

Svar: Ja där ser man, där vi bodde såg inte vi till ngt sådant, däremot hade vi ett kvarter i närheten som jag tror kallades Latinokvarteren, där kändes det som om man plötsligt var i Turkiet.
Malkin

2014-09-20 @ 22:31:34
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0