Sommarmat

Jag har massor som jag vill få nedskrivet i min bloggdagbok, men kommer inte till skott..
 
Tänkte i alla fall försöka få ned ett par recept på sommarmat som jag testat i sommar.
Jag vill gärna ha lättare mat på sommaren, mycket grönsaker och mindre tid vid spisen.
 
Kyckling fylld squash
 


 
Halvera squashen på längden, gröp ur fruktköttet men behåll skalet som en båt, tärna fruktköttet. Skär kycklingfiléer i små bitar, ca en kycklingfile per squash. Tärna paprika, jag använde en gul och en röd paprika till en sats med 4 mindre squash.
 
Fräs kycklingen i en stekpanna, tillsätt squash och paprikabitarna o fräs några minuter. Krydda med salt, peppar och Hot chiliflakes. Blanda i cremefraiche (1 brk till 4 mindre squash) och red med lite maizenaredning (koka ca 1 min till). Fördela kycklingröran i squashskalen och strö över ost. Grädda i ugnen i 225 grader 15-20 min. servera med sallad och bröd.
 
Grillade kycklingspett med salsa
 
 
 
Vi lyckades få dessa kycklingspett perfekt grillade, genomstekta men ändå saftiga.
 
Skär kycklingfiléer i ca 2 cm tärningar, 3 filéer till 4 pers. Blanda med nedan uppräknade ingredienser och sätt allt i en påse för marinering i kylen ca 1 timme.
 
2 tsk rökt paprikapulver
1 msk finrivet lime eller citronskal
2 msk färskpressad lime eller citronjuice
1 riven vitlöksklyfta
2 msk olja
1 tsk sal
1/2 tsk peppar, gärna limepeppar
 
Trä dem på spett o grilla tills dem får färg och är genomstekta.
 
Servera med salsan enligt detta recept.  
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Tack för tipsen! Det är alltid kul med nyheter på tallriken!

2018-08-04 @ 15:57:30
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0