NEW YORK


 
Jag har fortfarande svårt att fatta att jag varit i New York. Det känns så overkligt. Det var första gången i mitt snart 50 åriga liv som jag varit utanför Europa. Många intryck att smälta, det gör jag bäst genom att titta på fotona. Beställde en fotobok igår. Tänkte försöka få till ett eller ett par blogginlägg också.
 
Resan dit gick bra, mat och dryck och bra filmer att se på planet vad mer kan man begära? Täcke och kudde fick vi också. Och redan på flygplatsen New Ark möttes vi av Manhattans häftiga skyline.
 
 

Men amerikanarna kontrollerar noga vilka som får komma in i landet. Efter km lång kö fick vi lämna alla våra fingrars avtryck, bli fotograferade och berätta vad vi skulle göra i landet.
 
 
Vi åkte Shuttle taxi från flygplatsen till vårt hotell. Det hann bli mörkt innan vi fick se den fantastiska utsikten över Central Park från vårt hotellrum på 25e våningen.
 
 
Tidsomställningen gjorde att vi gick väldigt tidigt i säng och vaknade ännu tidigare. Men till slut började det äntligen att ljusna så att vi fick njuta av utsikten i morgonljus.
 
 
 
Vi bodde på Park Lane hotel, 36 Central Park South, mellan 5e o 6e avenyn på 59 street. Deras gatusystem med rutnät av avenyer och gator är verkligen fiffigt!
 
 
 
 
 

Vårt hotell är det smala beige huset i mitten av bilden, just till vänster om huset med byggkranen. När vi gick ut på baksidan av hotellet, på 58 th street då såg det ut så här:
 
 
 
Första frukosten åt vi på en italiensk restaurang med härlig interiör och trevlig servitris.
 
 

Efter frukosten tog vi första promenaden i Central Park och där fick vi vara med om en stund av magi för en nyanländ turist i den stora staden.
 
Det pågick en nämligen konståkningstävling på isrinken med den magnifika bakgrunden av skyskrapor.
 
 
 
Och när en av tjejerna åkte sitt program till låten New York New York, då fick jag ståpäls!
 
Fortsättning följer.
 
 
 
  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är tvungen att tänka men jag har ännu inte varit utanför Europa. Leningrad/ Sankt Petersburg ligger väl i Östeuropa! Vi får se om jag någonsin kommer resa så långt. Därför tar jag gärna del av dina fina bilder :)

2018-03-21 @ 18:41:41

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0