Vår envisa åsna

Ikväll har vi varit på Kulturens hus och avnjutit Luleå Balett och rytmiks årliga dansföreställning,"Träsktroll på drift".

Det var som vanligt en fantastisk föreställning, fartfylld med härlig och medryckande musik som t.ex.: Bonnie Tylers "I need a hero", Donna Summers "Hot stuff", Living la vida loca och Hallelujah.

Lägg sedan till alla duktiga dansare, då blir det succé!

Utklädd till åsna dansade vår Emma i ett nummer som kallades Åsnans uppmuntran. De har haft en intensiv dansvecka, med extra träning, scenrep, genrep, skolföreställning, dagens föreställning och ännu en sista föreställning i morgon.

Första veckan av skollovet skall hon vara med på dansläger (dagsläger hemma i stan), annars så är hon ledig från sina sporter över sommarlovet.

Grekfrossa

Jag måste få visa lite fler bilder från Grekland. Klicka gärna på dem så får ni se en större bild.

Vilken bild gillar du bäst?

Semester

Det har varit riktigt skönt med semester från bloggen ett tag, en semester som även innebar semester från datorer, tv, eländiga nyheter i tidningarna och ”oron” på jobbet.

Vi har nämligen varit på vår efterlängtade Greklandssemester! Och det var inga bekymmer med vare sig strejker eller askmoln! :)

Här kommer min resesammanfattning i ord och bild.

Resmål:

Kato Stalos, en by några km väster om Chania på Kreta, Greklands största och sydligaste ö. Det var roligt att det fanns några ”riktiga” grekiska hem, hönsgårdar och odlingar bland alla hotell, restauranger, supermarkets etc

Resan dit:

Skönt med direktflyg fr Luleå, men drygt som tusan att resa nattetid, vi kom fram till vårt hotell halv fyra på morgonen svensk tid, tupparna var redan vakna då.

Vädret:

När vi var i Grekland senast  Rhodos -08 skrev jag att vädret inte kunde ha varit bättre, tyvärr kan jag inte säga samma sak denna gång..  Vi hade sol varje dag, MEN det blåste ganska mycket och på kvällarna var det långärmad tröja som gällde.

Att det sen varit högsommarvärme här hemma hela veckan, har hittills minst elvahundrasjuttonpersoner hittills ingående förklarat. ;-)

Hotellet:

Ett litet lugnt, rent och fräscht familjehotell med den underbaraste utsikten!! Definitivt att rekommendera för par och vuxna som gillar lugn och ro. Barnen hade säkert uppskattat andra barn och lite mer aktiviteter på hotellet, men de klagade inte i alla fall.

Poolen:

Fin pool med underbar havsutsikt, men alldeles för kallt vatten om du frågar mig (=badkrukan). Till och med vattnet i havet kändes varmare.

Stranden:

Finfina sandstränder!!!  Men fyy så irriterande med asiaterna som varannan minut (ingen överdrift) erbjuder massage. Mitt råd, skall ni åka hit, ta med en skylt med texten ” No Massage, Thank you” om ni vill kunna läsa eller sola i lugn och ro en stund.

Utflykterna:

Vi åkte lokalbuss och utforskade Chania en dag. Annars promenerade vi mest i omgivningarna runt Kato Stalos och Agia Marina.

Aktiviteter:

En kväll var vi med på Hotellets grillfest. Grekiska dansare stod för underhållningen, och givetvis fick även vi dansa Zorba!!

Annars så spelade vi minigolf 2 ggr och läste böcker(Böcker ÄR semester för mig).

Restauranger:

Vi åt frukosten på hotellet, lunch och middag åt vi på olika restauranger varje kväll. Kan inte påstå att en enda av restaurangerna gjorde mig besviken. Jag gillar ju de grekiska specialiteterna, Dolmades, Moussaka, Souvlaki, Saganaki, Stuffed tomatoes osv. Efter middagarna bjöds man alltid på dessert och lite Raki eller Ouzo.

Lycka:

Det var när vår son fick tillbak sin älskade gris, ren och fin efter att den av misstag åkt med till tvätteriet.

Hemresan:

Gick bara bra, hemma några minuter efter tidtabell.

Τόσο καιρό!

Kommer strax

Det är mycket annat som drar nu, så jag har bestämt mig för att ha "bloggledigt" ett tag framöver.

Vi hörs och syns snart igen!

Vårbruk

Äntligen får även vi här uppe i norr utöva andra trädgårdssysslor än snöskottning!!

Idag har vi klippt ned gamla blomstänger, krattat, oljat utemöbler, köpt penséer och druckit kaffe på altanen. Och det bästa av allt, solen har lyst på oss hela dagen!

Känd tiger

Vi åt lunch på en känd Hamburgerkedja idag. Där fick vi chansen att hälsa på makens kollega =) , som var ute och extraknäckte.

Som ni ser så har vi haft strålande sol idag, Lovley!

The halsband!

Än en gång så var just jag den lyckliga vinnaren när Päivi hade utlottning på sin blogg. Jag har vunnit i 2 av 3 lotterier som Päivi anordnat på sin blogg. Man skulle kunna tro att jag mutat hennes son, han som brukar dra vinnarlotten! :)

Denna gång vann jag det snygga halsbandet på bilden. Normalt är jag en dålig smyckesanvändare, men jag tror faktiskt att jag kommer att använda detta flitigt, eftersom det passar bra till min enkla stil med favoritkläder som jeans och min nyinköpta svarta skinnjacka.  :)

Kika gärna in hos "pyssel-Päivi", blir du förtjust i smyckena eller korten som hon tillverkar själv, så säljer hon gärna. Detta smycke tar hon t.ex. endast 80 kr för + porto. Jag har köpt på mig några jättefina kort, bra att ha hemma på lager!

Söndagsbestyr

Söndagförmiddagar hittar ni mig säkrast i tvättstugan, jag tycker faktiskt att det är ganska mysigt och avkopplande att stå och stryka och vika tvätt med Svensktoppen på radion!

Fast säg det inte till min man, han kanske får för sig att det är mer som ett nöje för mig än som mitt bidrag till hushållsysslorna.

Vintern rasat??

I fredags sjöngs det om hur vintern rasat ut bland våra fjällar, min kusin som befann sig just i fjällen bloggade om det igår..

Själv har jag ägnat mig åt att hjälpa naturen på traven här hemma, så här Mamma Kero får du en bild av snösmältningen här i norr!  ;-)

Någon majbrasa blev det inte i år, p.g.a regn.
Nu förstår ni nog varför vi behöver en Kretaresa..