Semesterläsningen

Semestern är tyvärr slut nu... men jag hoppas att läsorken stannar kvar länge, för läslusten är det sällan ngt fel på.

Tänkte på det här med böcker, det finns bra böcker som roar en medans man läser och det finns jättebra böcker vilka man minns länge efteråt. Har läst en jättebra bok i sommar:

Förutom denna berörande bok har jag läst följande bra böcker under semestern:

Kepler - Hypnotisören
Anna Jansson - Drömmen förde dig vilse
Marie Jungstedt - Det fjärde offret
Eriksson mfl - Kråkflickan

Sen har jag läst en lite sämre:

Susanne Alakoski - Håpas du trifs bra i fängelset

och så en dålig:

Thomas Sjöberg mfl - Den motvillige monarken

Givetvis bestämmer inte jag vad som är bra eller dåligt, skriver bara vad jag tycker.

Summer in the city

Min sista semestervecka spenderar vi hemma i stan.

Igår hade vi ännu en dag med underbar sommarvärme. Vi åkte vi ut till Storsand och åt vår middag där. Efter middagen, medans sonen badade o lekte i sanden så satt vi andra och läste, drack kaffe och njöt av värmen.

När vi kom hem igen blev det en kall och god drink på altanen, och sen när det blivit lite svalare så tog jag en låång och sköön cykeltur :)

En kväll att minnas under den långa kalla vintern.

Modernisch

Vi fick chansen att köpa en keramikhäll och en inbyggnadsugn till riktigt bra pris. Nu i veckan har de tagit plats i vårt kök.

Maken o jag tyckte det blev snyggt o frågade vad sonen tyckte.

-Hmm jag tyckte det var bättre med gamla spisen, för nu ser allt annat så gammalt ut, svarade han.

Själv har jag lite svårt m touchknapparna på hällen, de vill inte lyda mig...men maken lyder de i alla fall =)

Kaiku

Barnens kusin har skaffat en hundvalp, en Finsk Lapphund som heter Kaiku (Eko). Kaiku och Emma blev genast bästa vänner. Emma är verkligen en sann djurälskare, och hon har bra hand med busiga hundar. Det är så trist att hon är allergisk mot pälsdjur.

Trist, fruktansvärt och ofattbart är oxå de tragedier som drabbat Norge i helg, jag tänker på alla drabbade och känner med dem. Lägger dessa kloka ord på minnet:

”Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi kan visa tillsammans” sa Jens Stoltenberg vid minnesgudstjänsten i Oslo domkyrka.

Miniturné i Norrbotten

(Ingen vidare bildkvalitet, måste minska bildstorleken ordentligt för att lyckas ladda upp collage fr stugan)

En dag under andra stugveckan gjorde vi en liten miniturné. Först besökte vi marknaden i Överkalix (kyrkan i collaget är Överkalix kyrka), sen åkte vi och drack kaffe hos grannarna hemma på vår gata i stan, på deras sommarställe i Forsbyn. Därefter åkte vi till IKEA i Haparanda och på vägen hem stannade vi till på Luppioberget (ca 1 mil söder om Övertorneå där jag vuxit upp).

Tänk att jag inte varit upp på Luppioberget sen jag var så liten att jag inte ens minns det själv. Utsikten är verkligen fantastisk. Och för er som inte vet det så är det här tomten bor!

Yksi kaksi kommer straxi

Snart dax för ett bastubad i vår nya fina bastu :) Grand finale på denna härliga semesterdag, med sol och värme på dryga 24 grader. Vi kan verkligen inte klaga på semestervädret så här långt. Annars så har det blivit en cykeltur, dopp i sjön, läsning, grillat till middag, kubb och krocketspel.

Den gamla bastun planerar jag att göra om till en gästsovstuga, men det blir tidigast nästa år. Frågan är om den skall flyttas eller inte. Årets stugprojekt har maken skött på egen hand, han har skrapat och målat om syd och västsidan av vår stuga.

Inspiration/shopping

Syrran o jag har varit iväg på två shopping/inspirationsturer under vår semester. Ena turen fokuserade vi på  "trendig inredning", jag håller på att göra färdigt i vår nyrenoverade hall. (OBS! fotat på plats i affärerna för att samla inspiration - ej inköpta prylar)

Vi avverkade Wika möbler, "Storheden" samt bla Åhlens, Asko och Mique istan. Köpte en lampa till den övre hallen, ett nyckelskåp, galgar, krokar som hängs på dörr och lite annat smått och gott som tex tvål, vin och badrock till sonen.

Den andra turen ängnade vi åt mysiga gårdsbutiker/loppisar/caféer. Först ut var Kallax Gårdsbutik där köpte jag en flaska av deras egentillverkade Rosendryck, där passade vi även på att fika godfika.

Sen åkte vi till Gäddviksgården och sen till Kolarens Café i Karlsvik. Vi hade även tänkt besöka en antikaffär i Mörön, men de hade stängt så det får bli en annan tur.

Bilderna på den övre raden är från Gäddviksgården och de på nedre raden från Kolarens Café och "Glassakuten".

Tjejmiddag

I går när jag var jag o shoppade med syrran mer eller mindre hela dagen, då ringde en gemensam vän till oss, min barndomskamrat/bloggvän/fd granne och klasskompis Sonja och bjöd oss på tjejmiddag samma kväll.

Det är alltid trevligt med tjejträffar av olika slag, men när Sonja bjuder på tjejmiddag då bjuds det inte bara på trevligt surr och gott vin, för hon kan verkligen det här med god mat! Ja vi bjöds på rena rama gourmetmiddagen, bara så där!

..givetvis slängde jag ihop ett litet collage! (knappast ngn surprise, fniss)

- Först skålade vi i ett supergott mousserande vin (champange kallar jag det), namnet på det Sonja?

- Till förrätt bjöds vi på en "smörgås" med Västkuströra och räkor. Hjälp mig, vad kallades "smörgåsen"?

- Till varmrätt åt vi renfiléhuvuden med rostade grönsaker, Västerbottensostkräm och sallad. Jag fortsatte med rosévinet medans de andra brudarna öppnade en flaska rött. (Jag blir lätt trött o tråkig av rött)

Någon efterrätt orkade vi inte ens tänka på.

Annars så surrade vi på, och kvällen gick väldigt fort, precis som den brukar göra när man har trevligt.

Läste på FB att värdinnan hade varit lite trött idag! Själv har jag varit betydligt mer energisk och aktiv än normalt. Jag har "pulat på" här hemma från morgonen till sena kvällen med rensning, sortering, städning, lagning av kläder och skor osv. Ska försöka fortsätta i den stilen i morgon oxå.

Shit snart är det morgon.. God natt.

I vår lilla by

Slitet och vildvuxet men ack så charmigt. "Shabby chic" på riktigt.

Mer semester

Efter veckan i Spanien jobbade jag fyra dagar innan jag påbörjade min 4 veckor långa sommarsemester. Denna första semestervecka spenderar jag i stugan tillsammans med barnen och mina föräldrar medans maken jobbar hemma i stan.

Här i stugan varvar man snabbt ned i semestertempo. Vad vi gör hela dagarna? Ja vi äter och fikar alldeles för mycket och gott, läser, cyklar till brevlådan, spelar spel, sitter vid datorn (tidsbegränsat) spelar fotboll (jo ibland måste alla vara med) badar bastu och i sjön, fotar lite, barnen matar fåren och kliar Milla och så har vi varit ut med kanoten en kväll.

Jepp vi har det riktigt mysigt, vi kan inte ens klaga på vädret  :)

Vi passar på att vinka o hälsa till pappsen att vi saknar honom ♥

Barcelona

Det blev bara en dag inne i Barcelona, en spännande och intensiv stad med massor av folk och mycket att se. Det första som mötte oss när vi klev av tåget var tältbelägringen/demonstrationen på Placa de Catalunya.

För att få se så mycket som möjligt av staden så köpte vi biljetter till de guidade seeightseeing bussarna Bus Turistic. Sen åkte vi buss i princip hela dagen!

Det handlar mycket om Gaudi..

och om arkitektur.

Vi gjorde ett stop under den blåa rutten som vi åkte före lunch, det var på Camp Nou. Man märker att katalanerna är mycket stolta över sitt fotbollslag, årets segrare i Champions league "Barca".

Under vårt lunchuppehåll strosade vi lite på la Rambla där vi även intog vår lunch. Det var hysteriskt med folk i farten och jag hade fullt upp att hålla reda på barnen och att hålla i kameran (Barcelona sägs ju vara Europas ficktjuvstätaste stad) så där blev det inget fotograferande. Vi är glada att vi lyckades få mat och rätt mat.

Sedan fortsatte vi med den Röda rutten, Olympiastadion, Olympiabyn, Barri Gotic, slott, utsikter och monument..

Eftermiddagens stop blev i hamnen för att fylla på vätskedepåerna och äta lite glass.

När vi åkt färdigt eftermiddagsturen/den röda rutten då var vi alla överens om att ta tåget "hem till Calella" igen.

Jag kommer gärna tillbaks till Barcelona igen, gärna över en weekend med maken och eller vänner. Gärna under vår eller höst då det inte är så varmt. Det känns som att man nu har lite bättre koll på vad man vill se och uppleva mer av, och nästa gång hoppas jag fota lite mer i lugn och ro och inte bara i farten från ett busstak.

Shit detta inlägg måste vara det mest tidskrävande jag nånsin gjort. Det var ingen lek att få Telia Edge att ladda upp mina foton, som ändå är rejält minskade i storlek. Var tvungen att hålla upp datorn på kant upp mot skyn för att den skulle ladda överhuvudtaget.. :S