Miniturné i Norrbotten

 

(Ingen vidare bildkvalitet, måste minska bildstorleken ordentligt för att lyckas ladda upp collage fr stugan)


En dag under andra stugveckan gjorde vi en liten miniturné. Först besökte vi marknaden i Överkalix (kyrkan i collaget är Överkalix kyrka), sen åkte vi och drack kaffe hos grannarna hemma på vår gata i stan, på deras sommarställe i Forsbyn. Därefter åkte vi till IKEA i Haparanda och på vägen hem stannade vi till på Luppioberget (ca 1 mil söder om Övertorneå där jag vuxit upp).

Tänk att jag inte varit upp på Luppioberget sen jag var så liten att jag inte ens minns det själv. Utsikten är verkligen fantastisk. Och för er som inte vet det så är det här tomten bor!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Åh, så vackert! Mysigt med lite dagsutflykter så där. :) Dottern har kvar flätorna ser jag. Det var en bra investering. :) Och fina sonen i Barcatröja.

Njut av ledigheten nu. Jag har gjort min första jobbvecka nu och landat i ekorrhjulet. I morgon kanske vi åker till Stockholm och går på Grönan på Sommarkrysset. September skulle vara med. Det brukar vara mysigt. Däremot såg det ut att bli dåligt väder, så vi får väl se hur vi gör.

Kram på dig!

2011-07-22 @ 11:22:25
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Marianne

Vi brukar besöka Luppio med jämna mellanrum. Var dit senast förra året.

2011-07-22 @ 14:04:19
Postat av: Sonja

Visst finns det att uppleva i vårt län.

Luppioberget, har varit dit många gånger sen jag var liten. Men nu är det några år sen.

Tomtemors kaffestuga finns väl inte kvar...?

2011-07-22 @ 16:13:56
URL: http://s
Postat av: Malin svarar:

Camilla: Ja jag njuter verkligen, vi har sånt kanonväder som man knappt vågat hoppas på. Att spontant kunna åka till vår fina huvudstad skulle jag oxå uppskatta mycket.

Marianne: Vi har alltid bara stressat förbi och tänkt att nästa gång..när vi har mer tid då.

Sonja: Tomtemors stuga var borta, men jag har hört att de ska satsa lite där uppe, med ny stuga, de hade redan byggt en ny parkering däruppe. Fint ställe för utflykt!

2011-07-22 @ 17:10:07
Postat av: inga-britt

jag kommer inte ihåg när jag varit på Luppioberget senast, kan ha varit när jag var 16 år och var på dans där.

2011-07-22 @ 18:32:04
Postat av: mammakero

Nähä! Tomten bor i jordkulan nere vid Tärendöälven! Farfar har visat mej! HAHAHA!!

Luppioberget har jag aldrig varit på, inte heller Överkalix marknad, trots att jag ofta åkt förbi Överkalix...

Mysigt med små turer med familjen på semestern!

2011-07-22 @ 19:36:36
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Maria

Vi har promenerat upp till tornet några gånger. Men sist för kanske 3-4 år sedan.

2011-07-23 @ 00:40:29
Postat av: Maria

Å´tomten bor inte alls där!!! Jag har letat ... han bor ju på nordpolen (vet du ingenting???) ♥

2011-07-23 @ 00:41:42
Postat av: Annette

Det var bra att veta var tomten bor :-) Det börjar bli dags att bli snäll igen :-)



Kram Annette

2011-07-23 @ 18:26:39
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Päivi

Nähä du tomten bor på Korvatunturi ;o) Jag har ju sett honom där förra sommaren ;o)



Ha det bäst!

2011-07-23 @ 20:56:59
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Karin

det är riktigt fin utsikt därifrån . vi var dit för några år sen... Det gick länge innan jag såg att det var en säck plåttomten höll i:-)

2011-07-23 @ 22:16:54
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: mammakero

Nej jag har inte gjort en utredning på migränen. Denna omgång verkar helt hopplös att bli av med värken. Jag har huvudvärk idag med. Fast det kan bero på olika saker; stress, vätskebrist, mens, åskväder, dålig sömn, ont i axlar och nacke (tror det beror på både drag och ont av jobbet eftersom mina axlar inte någonsin blivit OK efter min sjukskrivning).

2011-07-24 @ 14:38:58
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: mammakero

Ok, spänningshuvudvärk. Du räknade just upp alla ingredienser jag har med i min huvudvärksgryta. Måste vara spänningshuvudvärk då. Fast vanliga tabletter tar inte den huvudvärken, bara migränmedicin, det var därför jag trodde att det var migrän jag hade....!

2011-07-24 @ 22:17:18
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: paula i pörtet

Nänä försök inte, tomten bor inte ens i närheten, han bor i Korvatunturi i Finland! Vet väl alla...

Undrar om jag kommer mig så långt norrut någon gång i mitt liv, det är ju skämmigt att inte ha besökt alla delar av vårt land...lika dåligt står det till med Skåne

Kramen

2011-07-24 @ 23:19:15
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0