Luleå on ice

Vi kan ha kallt, jättekallt, det kan blåsa hemska isvindar och vi kan ha snöstorm. Vi kan också ha blida och blixthalka. Men vi kan också ha ett par minusgrader och sol och då vintern är helt fantastisk i en stad som Luleå. Förra söndagen var en sådan dag, kanske lite för många minusgrader om man ska vara petig.
 
 
 
I går anordnades det något som kallades "Luleå on ice" som nästan lockade man ur huse ut på isen i Södra hamn. Solen hade tyvärr annat för sig, det snöade lite lätt en stund, men temperaturen var riktigt behaglig.
 
Jag och tjejerna i mitt fotogäng (minus en) gav oss ut på isen för att fotografera aktiviteterna på isen och fika tillsammans på Gråsjälören.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja som ni ser, nästan alla var där! Och alla tog sig fram på olika sätt, skoter, spark, barnvagn, skridskor, apostlahästar, rattkälke och traktor! Andra åkte konståkning, spelade hockey och curling medans andra pimpelfiskade.
 
Men aktiviteten som lockade flest fotografer var nog slädhundsturerna. Hundarna verkar verkligen älska att dra, dem var så ivriga på att få komma iväg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det såldes även fika och korv, det var dansuppvisningar, teater, barnen åkte rutschkana på isborgen, stolpklättring och gjordes menzatester. Det sista var inget för mig :D
 
 
Bra initiativ Luleå kommun!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Margareta

Underbara bilder och du har fått ett så fint ljus i dem - klart godkänt eller heter det MVG =)

2016-03-06 @ 17:00:10
URL: http://bildgatan.designa.nu
Postat av: Paula i pörtet

Vadå inget för dig? Jag tror du skulle klara dig alldeles utmärkt! Jag har inte gjort någon mensatest men under åren jag sökte jobb hände det att man utsattes för liknande tester, ibland hela dagar! Ja jisses, inte fick jag veta resultaten heller, men det kan ju inte ha varit helt hopplösa för jag fick jobben!
Fantastiskt fina foton och jag är superavis. Varför plogar ingen här sjöisen så man kunde åka både skridsko o spark? Nej här susar dom istället fram på skotrar och fyrhjulingar och låter för djävligt...
Den där blaffan på sparken, är det typ en blinkers? Har aldrig sett någon sådan förut. Finns nog inte här i Dalom, "ler"
Snart har du mycket längre dagar däruppe än vad jag har, o snart är det dags för sommartid! Oj så fort tiden går, nej inte går, den springer för glatta livet...
Kramen

2016-03-08 @ 13:56:45
URL: http://paulaz.se
Postat av: Lissen

Mysiga bilder och förstår att hela stan ville komma ut på isen och umgås.Något för alla, syns det

Jaaaaa du resa, det hur härligt som helst

2016-03-09 @ 18:49:35
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: mammakero

Det har blivit lite knas i min följarlista på bloglovin', så din blogg har underligt nog fallit bort! Men bara på datorn... Det var i mobilen jag såg att du hade gjort två fina inlägg som jag missat! Nu är det åtgärdat och du finns på min lista igen!
Makalöst fartiga bilder! Du är jättebra på att fånga snabba rörelser på bild! Finfin skärpa och underbart ljus! Älskar bilderna på draghundarnas glädjegrin! Som Paula i Pörtet skriver, skulle kommuner med tjock is alltid se till att isen var skrapad för allehanda aktiviteter vintern igenom! För att främja aktiviteter som inte drivs på olja/bensin.

2016-03-21 @ 10:35:31
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0