Lofotenresan, dag 2

03.15 ringde klockan för uppstigning. Då var det bara att hoppa i duschen/kläderna, packa ihop allt och städa ur stugan. Sen åkte vi till hamnen i Bodö för att ta färjan över till Moskenes.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
När kommit iland körde vi först längst ned på Lofoten till Sörvågen och Å. Sen jobbade vi upp oss till Svolvaer. Vilka vyer vi fick avnjuta, det är svårt att beskriva och även svårt att göra dem rättvisa på bild. Men här kommer ett gäng från dagen, lite huller om buller dock.
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi besökte även ett Vikingamuseum.
 
 
 
 

 
 
Vi hade inte bokat något boende för andra natten, så det blev ett riktigt fint boende, Hotell Thun i Svolvaer.
Där kunde vi se Hurtigrutenbåtar komma in och vända och fylla på med nya resenärer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kvällen avrundades med pizza och en öl på en restaurang med mycket trevlig personal.
 
 
 
Sen sov vi mycket skönt efter en hektisk dag med många intryck.
 
 

Kommentarer
Postat av: Paula

Häftigt vikingaskepp och hus? Eller vad kallades det långa smala huset, det var väl från vikingatiden? VIkingapilsen, hur smakade den? Har du ens hunnit smält intrycken. Så annorlunda mot t.ex Londonsemester, men jag tror att du gillar bägge

Svar: Ja Lofoten har länge varit på min Bucket List. Jag är ganska less på vanliga chartersemesterar till Rhodos o Kreta även om en vilovecka på ett sånt ställe kan vara skön ibland, särskilt somrar då vi inte fått någon värme. Kopian av Vikingaskeppet var vi lite besvikna på det, var så pass mycket mindre än ett äkta. Men huset tycker jag var välgjort o roligt att se. Någon pils fick vi dock inte smaka. Visst är det så efter en sån här resa att det tar ett tag att smälta allt. Vyerna var verkligen helt makalösa o jag hade gärna varit ngn dag till. Men Norge är dyrt o den här tiden på året är det riktigt svårt att hitta boende till vettiga priser. Jag känner mig lite för gammal o sliten o bekväm för att tälta.
Malkin

2018-08-07 @ 20:40:01
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

...fast det såg ju rätt mysigt ut med tälten nere på den vita stranden...:D

2018-08-07 @ 22:01:11
URL: http://paulaz.se
Postat av: Margareta

Underbara bilder du bjuder på Malin och Lofoten har jag aldrig besökt, knappt varit till Norge trots en son som bott där under några år. Narvik och valkött är min erfarenhet.
Har däremot gjort många reseprogram dit så en hel del bilder har jag haft att tillgå.
Funderar på den där frukosten, bara det värt en resa.

Svar: Tack snälla! Jag blev definitivt mer sugen på Norge efter denna tripp! Vilket vackert grannland vi har :)
Malkin

2018-08-30 @ 10:29:47
URL: http://margaretag.nu

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0