I öst och väst

En dag gick vi rakt österut från vårt hotell. Där kunde vi blicka mot Roosevelt Island, Queens och den ståtliga   Queensborough bridge. Bara ett par dgr efter att vi stod där störtade en helikopter ner i East River med några turister, så otäckt.

Sedan traskade vi vidare längst den östra kusten ned mot FNs högkvarter.

Sedan åkte vi en Crosstown buss västerut och kunde se över till New Jersey.

Fina detaljer på träden i väst.

Dagen efter då var det dags att packa väskorna och invänta Shuttle Taxin igen.

New York är verkligen värt minst ett besök i livet.

The Major winter storm och en kaffe i Harlem

Det pratades om den dagar i förväg, om snöstormen som skulle komma, major winter storm kallades den.

Tavlan utanför fönstret hade målats om när vi vaknade på morgonen.

Vi bestämde oss för ett besök på bibblan, New York public Library som låg på 5th Avenue vid 42nd street. Nere på gatunivån övergick snöandet till regn.

Men snacka om pampigt bibliotek.

Kan lova att jag var gode blöt efter den 17 block långa halkiga promenaden tillbaks till hotellet. Fick skrapa av mig ett minst två cm tjockt slasklager från kläderna innan jag klev in i hotellfoajen.

Den kvällen stannade vi på hotellet och åt oss mätta av snacks och plockbuffen som serverades varje dag mellan  kl 17-19 på hotellet.

Morgonen därpå såg tavlan utanför fönstret ut så här.

Den förmiddagen åkte vi buss på västra sidan av Central Park upp till Harlem där vi strosade runt en stund och drack kaffe på ett lite café. Vi trodde nog det skulle vara lite mer läskigt där, men det allra mest spännande vi såg där var skyltarna på vissa byggnader där det stod "This is a drugfree zone".

Sedan promenerade vi tillbaks genom hela parken.

Snart hemma

Och på em var vi på Phantom of the opera. Men det var ett annat inlägg.

Brooklyn Bridge och 9/11 Memorial

Promenaden över Brooklyn Bridge var också en mäktig upplevelse. Vi tog tunnelbanan till Brooklyn och promenerade tillbaks till Manhattan över den mäktiga bron med Manhattans skyline som fond.

Och långt där borta står hon, Frihetsgudinnan. Vi åkte aldrig ut till henne, kön till båten var den längsta kö jag någonsin sett. Men vi gick till Battery Park, längst ner på Manhattan för att se henne på lite närmare håll.

Sedan promenerade vi en bit och uppför den här trappan.

Och där uppe fanns 9/11 Memorial. Platsen där det fruktansvärda, fortfarande ofattbara terrordådet ägde rum, när de två kapade flygplanen körde in i World trade centers tvillingtorn 11 september 2001.

På platserna där tvillingtornen stod finns nu dessa mäktiga fontäner, med namnen på de förolyckade i ramen runt om. När man står där och ser hur vattnet dras ned i det stora svarta hålet får man en verklig känsla av det mörka som skett med raset ned i avgrunden.

Numera står där en annan mäktig byggnad. One world trade Center/ Freedom tower. Inte bara Manhattans högsta byggnad utan även norra halvklotets högsta byggnad, 104 våningar och  541,3 m högt.

Times square

Någon vecka innan vi åkte ville jag börja ställa in mig mentalt på resan. Jag hade inte hunnit tänka så mycket innan på vart vi skulle. Jag kollade in kartan och insåg att jag inte alls haft den minsta koll på denna stad. Manhattan trodde jag var en liten ö strax utanför New York på vilken Frihetsgudinnan fanns. Men så var det ju inte alls! Manhattan är ju New York!

Jag googlade även fram en webcam från Times square som jag satt o spanade in några ggr. Nu råkade det oftast vara på förmiddagen jag tittade på den, vilket betydde att det var mitt i natten i NY. Så det var väldigt lugnt där då, vilket det inte var dem gånger vi var dit.

Redan första hela dagen som vi var framme ville jag gå och spana in Times Square. Vi bodde bara ungefär en kvarts promenad bort.

Detta är ungefär samma bild som jag hade spanat in på webkameran:

Vi passade på att äta lunch där på MC Donalds, jag menar vad är mer amerikanskt? haha

Sedan kom vi att passera här flera gånger under veckan och varje gång var det svårt att låta bli att ta någon ytterligare bild.

Efter några dagars vistelse återvände vi hit för att se The Phantom of the opera, det var också en överväldigande upplevelse med ståpäls och en tår i ögonvrån.

Vi var även och åt på Hard Rock Cafe vid Times Square.

Slutsats, kring Times Square och Broadway skulle man kunna roa sig utan repriser under väldigt lång tid. Fast det var skönt att inte bo mitt i den smeten.

NEW YORK

Jag har fortfarande svårt att fatta att jag varit i New York. Det känns så overkligt. Det var första gången i mitt snart 50 åriga liv som jag varit utanför Europa. Många intryck att smälta, det gör jag bäst genom att titta på fotona. Beställde en fotobok igår. Tänkte försöka få till ett eller ett par blogginlägg också.

Resan dit gick bra, mat och dryck och bra filmer att se på planet vad mer kan man begära? Täcke och kudde fick vi också. Och redan på flygplatsen New Ark möttes vi av Manhattans häftiga skyline.

Men amerikanarna kontrollerar noga vilka som får komma in i landet. Efter km lång kö fick vi lämna alla våra fingrars avtryck, bli fotograferade och berätta vad vi skulle göra i landet.

Vi åkte Shuttle taxi från flygplatsen till vårt hotell. Det hann bli mörkt innan vi fick se den fantastiska utsikten över Central Park från vårt hotellrum på 25e våningen.

Tidsomställningen gjorde att vi gick väldigt tidigt i säng och vaknade ännu tidigare. Men till slut började det äntligen att ljusna så att vi fick njuta av utsikten i morgonljus.

Vi bodde på Park Lane hotel, 36 Central Park South, mellan 5e o 6e avenyn på 59 street. Deras gatusystem med rutnät av avenyer och gator är verkligen fiffigt!

Vårt hotell är det smala beige huset i mitten av bilden, just till vänster om huset med byggkranen. När vi gick ut på baksidan av hotellet, på 58 th street då såg det ut så här:

Första frukosten åt vi på en italiensk restaurang med härlig interiör och trevlig servitris.

Efter frukosten tog vi första promenaden i Central Park och där fick vi vara med om en stund av magi för en nyanländ turist i den stora staden.

Det pågick en nämligen konståkningstävling på isrinken med den magnifika bakgrunden av skyskrapor.

Och när en av tjejerna åkte sitt program till låten New York New York, då fick jag ståpäls!