Sol och värme

Det har varit ganska kallt i veckan och väderprognosen inför Valborgshelgen lovar snö och regn..  :(

Jag längtar efter sol och värme, jag längtar till Kreta. Men det finns orosmoln på himlen även inför denna resa, och det är inte vulkanaskan som oroar mig denna gång.

Nu står Grekland på ruinens brant.. och landet är i uppror. Demonstrationer och storstrejker avlöser varandra och lamslår landet.

Jag förstår att min oro för att vår resa skall drabbas på ett eller annat sätt är banal i jämförelse med landets situation.. men det spelar ingen roll, jag hoppas ändå att vi kommer iväg och får njuta av vår efterlängtade resa senare i vår.

Snabba affärer

Det planerade bilbytet blev ingen långbänk. 16.02 igår publicerades säljarens annons på Blocket. Vi 18 tiden kom vi för att titta och provköra. Vid 20 tiden körde vi hemåt med vår "nya" fina blåa Peugeot 307 XS!

23.01 publicerades vår säljes annons på Lilleskutt. Vi tänkte ge annonsen några dagar innan vi skulle föra den till skroten bilpensionärshemmet. Men snacka om lättsåld bil, vi hann inte ens somna för natten innan första intressenten hörde av sig, och jajamen han dök upp under förmiddagen och hämtade vår gamla trotjänare, vi fick till och med betalt en liten slant, även om maken berättat om de rostiga balkarna och att den inte vill starta alla dagar.

Själv är jag glad över att jag klappade om den och sa hejdå och tack för den här tiden innan jag for till jobbet i morse. Jag tror att den var glad över att få en ny ägare, för den hade startat så snällt när den åkte iväg med den nya ägaren.

Hoppas vi kommer att vara lika nöjda med den nya blåa pärlan framöver.

Silvertjejen

And the silver goes to...

..våran tjej! Undrar vem som var stoltast och svettigast när tävligen var över, medaljören eller medaljörens mamma?

Allra gladast är jag över att hon hittat "sin" sport, en sport som hon med glädje far och tränar två gånger i veckan. Sen är det givetvis roligt att se att dem utvecklas i sporten, i år var det första gången hon lyckades med ett par kast.

Den duktiga tjejen högst upp på pallen är dotterns kompis som hon samåker med till träningarna varje vecka, så än en gång

- Bra kämpat tjejer och grattis!

Bilbytardags

(Foto: Mätaren tillhör inte någon av bilarna som åsyftas i inlägget)

Nu finns det ingen återvändo längre..  Vår ”lilleskutt”, dvs vår gamla vita Opel Kadett som har hängt med inom familjen i snart 22 år, har blivit krasslig och orkar inte så mycket mer. Härom kvällen fick vi bogsera hem den från makens jobb.

Det var också en resa för sig, maken var inte så nöjd med min insats, men det är inte så lätt att veta hur det går till när det är första gången och man knappt får några instruktioner alls, eller inte hör när han tutar!

Hur som helst så är det inte lönt att laga den längre, förutom att den har haft tungt att starta den senaste tiden så har även balkarna börjat rosta, så det är helt enkelt dags för pension.

Detta medför att vi de senaste dagarna läst bilannonser på nätet så ”ögona blöder”. Igår besökte vi dessutom några bilaffärer och provkörde en bil. Vi letar efter en liten stadsbil till mig, med några år på nacken och inte allt för många tusen mil på mätaren. Just nu finns det inget högintressant objekt här i stan.  Så vi får fortsätta leta.. och cykla, tur att det hunnit bli säsong för det!

Pustar ut

Eyjafjallajökull har hållit oss i spänning. Det har varit fullt upp med att hålla koll på askmoln och prognoser. Men nu kan vi pusta ut ett tag. Londonresan är nu framflyttad till första helgen i juni. Tack till min "travelmanager" som tålmodigt köat hos SAS och bokat om hotellet. Tack även till syrran som ställer upp som barnvakt!

Vulkanbeslutet

Det blev ett hastigt avsked av Gävle igår, men jag hann i alla fall fota blomsterprakten i centrum!

På förmiddagen kom ett mail från min kompis C, hon undrade om jag hade hört om vulkanen. Min allra första tanke var att vi har väl inga vulkaner här i Sverige att oroa sig för. Googlade i alla fall in på Aftonbladet och såg att Luleå Airport hade stängts. Läste lite mer, ringde resebyrån som inte kunde säga ngt, sen började jag kolla alternativen.

Buss hela vägen hem, tåg o buss, åka ned till Arlanda o avvakta besked, natt i Sthlm, eller en natt till i Gävle med ombokad flygbiljett. Till slut bestämde jag mig för tåg o buss hem. Drog iväg redan vid 12 tiden på dagen, vilket visade sig vara det rätta beslutet. När alla flyg ställdes in på Arlanda var det inte längre så lätt att få sig en plats på tåget, bussen eller få tag i en hyrbil. Det fick en vän till oss och några av mina kollegor erfara..

Så även om resan blev 10,5 tim lång, så kändes det väldigt skönt att komma hem. En sak har jag i alla fall lärt mig, att inte resa utan kontanter i börsen och mobilladdare..

Tack till C för ett besked i rättan tid!

Nu får ni alla hjälpa mig och C att hålla tummarna för att vi kommer oss iväg på vår efterlängtade resa till London nästa helg.

Ute på vift

Vårt telefonnät gav upp under helgen, sen gav vår internetuppkoppling upp, och hjälp vad man är beroende av internet, maken fick googla på mobilen för att vi skulle kunna lösa en av sonens läxor! Fatta!

Tänkte därför passa på att blogga lite med jobbdatorn som jag har med mig då Scandic bjuder på uppkoppling som fungerar!

Idag är jag alltså ute o viftar i vårt avlånga land, även om denna bild är usel så tror jag att ett par av er vet vilken stad jag besöker:

Kan berätta att solen har strålat på mig och alla andra här idag, men arbetsdagen tog först slut vid 19.30 så det har inte blivit så mycket sightseeing, och middagen blev varken hälsosam eller glamourös (och vilken värdelös tidninge jag köpte sen...) Så än en gång tack för internetuppkopplingen Scandic Hotell.

Hotellrummet var riktigt fint!

Och sängen känns skön, tror faktiskt att jag skall krypa ned under täcket snart.

Just ja för Er som inte känner igen första bilden så är det Gävle som jag besöker.

Tjingeling!

Årets första

Varma soliga vårdag
Cykeltur
Svanpar
Vårlökar som kikar fram
Grillade köttbit
Kaffekopp på altanen

Det var idag det och då känns livet så gött!

Men jag tror jag slarvat bort min blogginspiration!?! Återkommer givetvis när jag hittat igen den. =)

Påskhelgen

Jo men visst får man väl säga att påsken blev "Glad" även i år, trots några timmars regn och lite snålt med sol.

Foto: Förutom mina barn och mammas o pappas Milla så har även min syster fastnat på bild! :)

Vi har, precis som det sig bör, ätit mycket god mat, både hos mamma och svärmor, men om jag får utse påskens höjdarmat, så var det trots allt J´s lammstek med potatisgratäng, rödvinssås och sparris. Det vattnas i munnen vid tanken. Lite för mycket fikabröd och godis hör liksom också påsken till..

Vi har åkt skidor både på längden och utför, jag är extra glad över att barnen hittade glädjen i skidåkningen, de har åkt skating i timmar, utmanat mig på tävling över sjön, klättrat uppför ihopskottade högar och åkt ned och till och med lekt kurragömma på skidor tillsammans med grannflickan.

Dagarna i stugan var färre än vi vant oss med de senaste årens påskhelger, men två lediga dagar på hemmaplan med sonen är inte fy skam det heller, även om det blir mest "tråkgöra" här hemma. Den äldre av mina kycklingar stannade i stugan med mormor och morfar och maken är åter på jobbet.

Nu när jag fått ihop årets skidåkardos så känns våren nu ännu mer efterlängtad och välkommen.