Sista dagen i Paris

Jag hoppas verkligen inte att det var sista dagen någonsin i Paris, för jag vill hemskt gärna komma tillbaks. Men måndagen var sista dagen på den här resan. Jag är glad över att vi bokade en sen hemresa (19.30 från Paris) så att vi hade hela dagen till godo.

Frukosten intogs i närheten av vårt hotell, men bestod ungefär av samma ingredienser som de andra dagarna.

Efter en lång skön frukost, där vi bla studerade arbetet i restaurangen, hantverkarna som förberedde uteserveringen inför hösten, fönsterputsaren, chefen som bla skickade i väg stolar för restaurering.. , så  promenerade vi över Seine på väg mot Centre Pompidou och lite shopping, det var nog här dem "vanliga" shoppingsstråken fanns, långt bort från Champs Elyses dyra designhus.

Jag tycker att Carina börjar likna en chic fransyska :)

Centre Pompidou är ett franskt nationalmuseum för samtida konst, men där finns också bio och konsertsalar. Byggnaden liknas vid ett vid ett ut-och-invänt hus. Rören som leder el, vatten och ventilation är placerade på byggnadens utsida.

I närheten av detta hus fanns ett litet torg med en stor fontän med olika "konstiga" skulpturer och vackra väggmålningar. Där satt vi också och surrade länge och insöp atmosfären.

Sen drog shoppingen igång, efter att i 3 dgr sneglat på en klänning på Desigual, men tyckt att den var för dyr så slog jag nu till, inte bara på en, utan två klänningar. Även Carina hittade flera snygga plagg som fick följa med hem.

Vi åt en tidig middag idag, jag åt ngt med räkor och avokado till förrätt och en varmrätt med Anka. Sen hämtade vi väskorna från hotellet och begav oss ut mot Charles de Gaulle. Ingen musikunderhållning i tåget på vägen hem :D

Hemma halv ett på natten. Avundades inte Carina som satte sig i bilen för att köra 16 mil hem. Skönt att det gick bra ialla fall. Här hemma kastades man abrupt tillbaks i vardagsstressen.

Tackar min kära vän för en underbar resa som jag kommer minnas länge med glädje.

Söndag i Paris

På söndag gav vi oss iväg för att träffa Eiffeltornet. Över Seine mot Louvren, sen raka spåret mot Triumfbågen via Place de la Concorde och utmed mäktiga Champs Elysee.

Vi satt länge och väl pratade gamla minnen vid en fontän efter vägen, så härligt att verkligen hinna prata med sina vänner i lugn och ro någon gång.

Så mycket shopping blev det väl inte heller på Champs Elysee, där man tex får betala 80 spänn för en kolsyrad vatten! Just ja, det fanns ju en HM butik där också, och dem hade blusen jag ville köpa under gårdagen i rätt storlek :-)

Självklart förevigade vi oss med Triumfbåden som bakgrund.

För att lite senare, efter en lunch på en sushibar föreviga oss själva med Eiffeltornet som bakgrund.

Sen var vi trötta och tog Metron hem till hotellet igen. Söndagsmiddagen åts efter en liten tuppis och en drink på takterassen på den tjusigaste restaurangen. Till förrätt blev det sniglar! Riktigt gott faktiskt trots att jag var skeptisk innan.

Minnet sviker lite, men det borde varit lamm som åtminstone jag åt till varmrätt denna kväll. Jag tog förövrigt aldrig med den "riktiga" kameran om kvällarna, därav har jag väldigt få kvällsbilder och de jag har tagna med mobilen är av sämre kvalitet.

Lördag i Paris

Lördagen var fantastisk, det kändes som om vi reste runt i olika länder och olika århundraden, bara genom att  besöka olika områden i denna fantastiska stad.

Men vi började faktiskt morgonen - håll i er - med lite träning! Carina for ut och sprang längs Seine och jag körde lite styrkeövningar på rummet, situps, armhävningar, plankan m.m

Efter duschen drog vi iväg för att äta frukost på det historiska Café de Flore. Ett café som grundades på 1880 talet och som tydligen haft många kända intellektuella som stamgäster. Tex Jean Paul Sartre.

Självklart blev det Cafe Creme (Cafe au lait) och croissant. Och där satt vi länge och insöp atmosfären och studerade andra frukostgäster.

Sedan tog vi Metro och åkte till en station i närheten av Sacre Coeur. Där hamnade vi på en jättestor matmarknad och plötsligt kändes det som om vi hamnat någonstans i mellanöstern. - Jalla jalla ropade försäljarna.

Sen vandrade vi upp mot den magnifika Sacre Coeur på Montmartrekullen. Finn min vän!

Kunde inte låta bli att fota fotosessionen av det nygifta/snart nygifta brudparet. Måste säga att Paris känns nog lite mer romantiskt än London faktiskt.

Sedan strosade vi runt i Montmartre som är en riktigt mysig stadsdel i Paris. I slutet av 1800-talet  var stadsdelen ett omtalat tillhåll för konstnärer.

Efter ett stop på ett café för ngt uppiggande, vandrade vi sedan ner mot Pigalle och Moulin Rouge. Ja vad det var/är för kvarter kan ni nog lista ut.

Sedan traskade vi vidare med Lafayette i sikte. Strax där åt vi Croque Monsieur på ännu ett café. (I London hade det nog kallats för en pub)

Ja vad ska man säga om Lafayette...? Ja värsta lyxvaruhuset, med dyra designkläder osv. Ja se själva!

Där blev det inte så mycket shoppat, typ ingenting rättare sagt. Men vi hittade ett HM runt hörnet och där handlade vi lite :D

Sedan traskade vi vidare hemåt igen, passerade bla Operan och Louvren.

Och så gick vi över en av broarna över Seine där kärleksparen låser fast sin kärlek.

Minns jag rätt tog vi nog en tuppis på hotellet innan vi gjorde oss fina inför kvällen.

Här fuskade jag lite och la upp fredagskvällens bild på Carina och mig som servitören så snällt tog av oss uppe på hotellets takterass. Bara för att det är den enda bilden av oss tillsammans på denna resa och för att jag missade att lägga till den på gårdagens inlägg om fredagen i Paris..

På lördagen tog vi faktiskt vår drink på ett Cafe istället för här uppe, det var väl inte det bästa beslutet om man ser till hur dem drinkarna smakade. Nå allt kan ju inte vara perfekt heela tiden :D

Undrar om det inte var på lördag som vi åt en 2-rättersmeny med fiskgryta till varmrätt på en jättemysig restaurang.

Fortsättning följer!

Underbara Paris

Att jag gillar London det vet ni, men alltså Paris är också en underbar och fantastisk stad! Jag har haft förmånen att spendera en långweekend där med en av mina bästa väninnor, närmare bestämt förrförra helgen, fredag - måndag.

Ska försöka återberätta lite av resan, självklart med hjälp av foton. Blir nog tvungen att dela upp i flera inlägg annars ror jag nog inte i land det. Jag förstår inte varför jag har sån bloggkramp!?

Tidigt i ottan på fredag morgon skjutsade min gubbe ut oss till Kallax (eller ja Luleå Airport). Några foton togs inte förrän vi kom fram till vårt hotell, Holiday Inn.

Som låg på

Och så här fint var vårt rum

Utsikten från rummet var charmig.

För att inte tala om den fantastiska utsikten vi kunde njuta av från hotellets takterass där vi tog oss ngn drink före vi gick ut och åt middag om kvällarna.

Ja valet av hotell var verkligen bra, kan inte klaga på ngt alls. Bra service, fräscht och mycket bra läge.
Vi bodde vid Metrostationen St Michel, nära Boulevard St Germaine och väldigt nära Notre Dame.

Det var även nära till Louvren, till tågstationen som tog oss fram och tillbaka till flygplatsen och nära till gågator med shopping och MASSOR av restauranger.
Första dagen åt vi en sen lunch som bestod av Moule Frites.

På kvällen tog vi en drink på hotellets takterass, sedan åt vi en trerättersmiddag där varmrätten var en fransk kycklinggryta på en mysig alpinspirerad restaurang. Sen strosade vi runt i omgivningarna tills vi stupade i säng.