Photos

Mamma önskade uppdaterade förstoringar av sina barnbarn till stugan, då dem hon hade hade några år på nacken. Så nu har jag beställt detta.

Jag har även beställt en fotobok från Kos-resan och några foton att uppdatera min fotovägg i hallen med.

Jag har bestämt mig för att beställa någon fotobok då och då, istället för att göra album som förut.

Hoppas även att mitt nya Photoshop Elements kommer snart, för har vi så här trist väder (regn) till veckan borde jag ha tid att sitta med det lite grann. Nu går jag snart in i min sista semestervecka, huuu vad det går fort.

Cruising

En dag under stugvistelsen drog vi till Haparanda och shoppade lite. På hemvägen körde vi på den finska sidan och när vi passerade bron över till Sverige hamnade vi mitt i Ötå Cruising-arrangemanget. Tyvärr var vi lite sent ute då bilarna precis skulle iväg och börja cruisa, men jag han ta några snabba kort av några finfina "raggarbilar".

Bara sätta igång och para ihop fronter och bakdelar och se hur många par det blir ;-)

Jag har aldrig varit vare sig motorintresserad eller blivit uppraggad av någon raggare, men jag tycker de är så vackra dessa gamla stora bilar med sina kurvor, vingar och krom.

Min favorit kan ha varit den med Elvis därbak, det ekipaget hade dessutom en matchande husvagn till.

Vissa bilder tog jag i Överkalix helgen innan, men mest troligt var även dessa bilar med på Cruisingen, för många fina bilar var det.

Marknad

Ett marknadsbesök hör semestern till!

Det är så synd att Ötå-marknad krockar med Överkalix-marknad, det blev Överkalix i år igen. När vi var yngre då var marknadsdisco/dans i Ötå sommarens höjdpunkt. Nu är det några år sen sist.

Back in cyber

Efter att ha varit datorlös i drygt 2 veckor, haft mer eller mindre internetlöst i 1,5 vecka i stugan så är jag back on track again.

Den trasiga datorn är lagad, den ska Arvid ta hand om framöver. För nu har vi vuxna en egen vuxendator :)

Vår nya dator ska ska vara Powerful, Immersive, Stylish och Sharing. Det låter bra iaf!

Det känns bra att den är köpt hos min favoritbutik, Comega Data, med duktiga och serviceinriktade killar. Beställde mjukvara sent ikväll från deras webshop, fick nästan direkt ett personligt skrivet mail om att jag kunde hämta programmen hos dem för att spara in frakten, gillar deras engagemang!

Så nu kan jag börja dokumentera hur jag spenderat min semester hittills (tyvärr har mer än halva redan passerats, det går alldeles för fort).

Första veckan hade vi besök av goda vänner, efter att vi fikat dök en annan objuden gäst upp vid fikabordet.

Tyvärr missade jag synen och fotomöjligheten när denna filur lyfte upp den tomma muffinsformen över ansiktet huvudet för att nå smulorna i botten.

Pausbild

img_20120716_144 (MMS)

Internetuppkopplingen tvingar mig till paus, men jag är snart tillbaks här och hos er mina bloggisar!

Premiär

img_20120713_214 (MMS)

Idag var jag på premiär med Alexander Majorov ;-) Majorov hade premiärvisning av sitt korta program för säsongen. För mig var det premiär att se konståkning live! Bra musik, duktiga ungdomar från flera länder på olika nivåer i karriären, på träningsläger i Luleå bjöd in till en avslutningsshow. Och efter showen i den kalla ishallen kändes det plötsligt riktigt varmt utomhus. Dessutom blev det premiär för mig med Instagram, ngn av er andra som har det? Spännande att se om det är ngt för mig.

Testar

imag0266 (MMS)

Testar att mobilblogga. Det gick bra, tur för min dator har pajat..buhuu nu när jag har tid att använda den till fotopyssel m.m

På fäbodvallen

Det är så himla mysigt på fäbodvallen i Koivumaa, stället där festen i lördags ägde rum.

Det är inte samma fäbod som jag bloggat om tidigare. Men det är samma fäbod som vi hade släktträff i för över 10 år sedan.

I den här stugan sov brudparet.

Och så här mysigt var det inuti.

Och här inne bodde paret som kom ändå från Irland.

Det irländska paret åkte med oss tillbaks till Luleå och flygplatsen. Så jag fick tillfälle att öva min pinsamt knackiga engelska :)

And guess what, nu har jag semester, det är lycka det!!

Oh vilket party!

Igår hade brudparet  C ♥ J sin bröllopsfest, och jag kan inte annat säga än att vi hade skoj!

God mat och dryck, trevligt folk, bastu för dem som ville, duktig trubadur, karaoke och fullt ös över midnatt. Inte ens de objudna gästerna (små, surriga och blodtörstiga) lyckades dra ned på stämningen fast de jobbade på rätt bra.

Alvedon och en tupplur i hammocken på em idag behövdes innan man var helt återställd, men det var det värt. Det är skoj att släppa loss ordentlig så där i bästa vänners sällskap.

Ulltussarna ♥

I lördags flyttade det in två ulltussar hos oss. Ja inte in precis, men hem till oss. Tanken är att dem ska bo utomhus året om, dvs OM vi kan behålla dem pga barnens allergier. Vi testar över sommaren, blir barnen (eller jag) dålig av dem då lämnar vi tillbaks dem till uppfödaren.

Vi tog två så har dem sällskap och värme av varann när det blir kallt på vintern.

För vår extremt djurälskande dotter så håller jag tummarna hårt för att det ska fungera, ni får gärna hjälpa till med det.

Söta är dem ialla fall Ella och Nora ♥

Kos stad

Många cyklade på Kos, vi hade oxå gärna hyrt cykel och cyklat till och från Kos stad, men att hyra cykel kostade 16 € per dygn/person, så ca 600 kr hade det kostat oss att hyra cykel för att cykla en sväng till stan. För ca 100 kr åkte vi lokalbuss hela familjen tur och retur. Så vi valde buss båda gångerna vi åkte in till stan.

Framme i stan möts man av det pampiga polishuset.

Vi sprang på Hippocrates (läkekonstens fader) träd ganska direkt. Hippocrates föddes på Kos och levde ca cirka 460 f.Kr. - 370 f.Kr. Det sägs att han brukade arbeta under detta träd. Nu gör man allt för att det gamla trädet inte ska ramla sönder.

Minareter påminner om tiden under det Osmanska väldet (turkiska).

Bougainvillean frodas och smyckar staden.

I hamnen kan man spana in alla möjliga sorters båtar, fiskebåtar, krigsfartyg, speedboats som åker över till Turkiet på 15 min, turbåtar och stora passagerarfärjor.

Sista kvällen var vi lite småless på bufférna på hotellet och åt middagen på en rekommenderad restaurang i Kos stad i stället.

Mest av allt saknar jag den underbara värmen!