Klas o Klara

Hej hopp dagboken

Veckorna bara rusar förbi och jag hinner långt i från berätta allt som vi har glädjen att vara med om. Förra helgen fick vi till exempel vara med när våra kära vänners fina son Klas konfirmerade sig.

Som alltid är det en högtidsstund att besöka kyrkan, det händer verkligen inte ofta. Och som min egen bonus, så fick jag leka lite fotograf.

Så här fin var Klas i sin konfirmandkåpa med den intensiva nyutslagna grönskan som bakgrund.

Till min glädje ville Klas även ta lite porträtt efteråt. Lycka är att ha frivilliga "modeller"  framför kameran!!

Vi fotade även utomhus, men det var lite besvärligt med det starka ljuset. Lite senare fick jag även fota Klas kusin Klara, då hade ljuset blivit lite mindre intensivt och det var lättare att fota.

Klara var en naturbegåvning framför kameran, hon poserade så vant och naturligt, jag måste säga att nästan alla bilder blev bra! Detta är två av mina av mina favoriter.

Sen tog Maria en bild av fotografen själv i action..

Tack för att vi fick komma ♥

Diverse alster

Åhh jag älskar verkligen våren, jag får så mycket inspiration av ljuset, solen och av förväntan inför sommar och semester.

Vad vi pysslar med? Allt möjligt, umgås med vänner som tinat fram från olika håll, fotboll, cykling, planering av tomten osv. Vad jag inte fått till enligt tradition är penséer, eller några andra blommor överhuvudtaget att pryda vår altan eller farstukvist med. Men döm om min förvåning när jag hittade en bortglömd vitkål som börjat blomma i vår mörka och svala matkällare.

Någon uppvaktning på morsdag blev det inte heller, vi är lite dåliga på det. Jag glömde till och med att ringa min egen mor :(   Men den här fina teckningen fick jag av min son ett par dagar innan. Den tycker jag väldigt mycket om. Arvids tolkning av Lisa Rinnevue alster.

"You only live once so get out and do something with your life. Don´t judge me I was born awsome not perfect. If you can dream it you can do it. YOLO"

Sen har jag själv framkallat min första poster, 50x70 cm. Riktigt fin tycker jag själv att den blev.

Nu har jag 4 lediga dagar framför mig. På fredag ska jag och två kompisar göra stan, men annars är inte så mycket inplanerat. Det jag vill göra är att cykla några mil och läsa den senaste Marie Jungstedt.

Trevlig Kristihimmelfärdshelg!

En trevlig helg

.. har jag haft. En lugn fredagkväll, fotbollscup på lördagsmorgon och sedan iväg på utflykt med fotoklubben. Vi höll till på Hängnan, en plats jag fotat på så många ggr att inspirationen kanske inte var i topp. Försökte hitta motiv jag inte fotat förut.

Det är roligt att umgås med dem som nördar för samma sak som en själv :)

På kvällen var vi på middag hos goda vänner. Vi bjöds på supergod mat och dryck. Lyxigt och mycket trevligt!

Och idag söndag har gubben och jag rastat våra nya cyklar, och vi är så nöjda med dem! M o L var också förbi en sväng på deras rastningstur av sina cyklar.

Black beauty

När vi gick på mellanstadiet då lekte vi med inlevelse att våra cyklar var våra hästar. Tyvärr minns jag inte vad jag kallade min ljusblå Monark. Hade jag döpt min sprillans nya cykel idag, då hade det givetvis blivit Black Beauty :)

Åh vad jag känner mig nöjd att jag slog till, har våndats ett tag men nu känns det jättebra. Har bara cyklat hem cykeln från affären hittills, 3,5 km. Har inte ens vågat ändra växel :)  Hade fullt upp med att komma ihåg att jag inte har ngn fotbroms..
Sittställningen är väldigt annorlunda och jag hoppas verkligen att jag inte får krångel med bröstryggen vilket jag hade då för 13-14 år sedan när jag valde tantstuket (upprätt sittställning) på min cykel.

Den känns både lätt och lätt att trampa och handtagen är supersköna. Men sadeln alltså, jag kommer nog att få ont i baken innan jag vant mig.

Drygt 23 mil redan den 13 maj känns också super, heja mig ;-)

Gårdsdjur

En söt ekorre brukar hälsa på hemma hos oss. En morgon klagade hon på att fågelmaten var slut..

Hos kollegan Anna på grannområdet har dem andra gårdsdjur.. just nu är dem i en väldigt intensiv fas.

En vän kallade mig naturfotograf, och ja kanske till och med i dubbel bemärkelse? ;-)
Barnen tycker iaf att det var väldigt pinsamt av mig att fota detta.. Men jag är så glad över alla modeller jag kan få.

Avspark

Nu har fotbollssäsongen dragit igång med cuper och seriematcher och det är så roligt! Killarna spelade Sundis Cup i lördags. Det gick inte så jättebra, de tog sig inte vidare till slutspel, men de spelade och kämpade jättebra.
Lite kallt var det, men det värmer i hjärtat att se hur roligt grabbarna har det. Och vår lille gosse hade bra riktigt fart på benen.

Vi har även läst hans omdömen från skolan idag och det går riktigt bra för honom, vilket givetvis även det gläder mammahjärtat.

Emma är på praktik nu, skolan hade ordnat så bra så att hon fick vara på äldreboendet på samma område som vi bor på, så hon får vila lite från bussåkandet. Tänk att hon snart gjort första året av gymnasiet.

Själv har jag redan tullat på den retroaktiva lönen som ska betalas ut nu i maj, något roligt ville jag unna mig. Så det blev en ny cykel som jag får hämta hem imorgon. Inlägg lär komma i det ärendet :)

Vårstök

Foto: Arvid in action på studsmattan som han fick i födelsedagspresent av sina faddrar i höstas.

Härligt med långledigt, vi får fått massor gjort.

Gården är krattad, altanen tvättad, flera fönster tvättade och sommargardiner upphängda. Delar av huset är städat, tvättkorgen tömd och nu börjar helgen :)

Vi har även varit och firat brorsan som fyllde jämt igår.