Temperaturen..

..är hög ut i kroppen, närmare 40 än 37... ialla fall på min lillprins. Trist, hoppas att febern snart ger sig så att han kan vara med i slalomskolan nästa helg istället.

Jag tycker det är intressant det här med statistik och temperaturer, läste att medelsnittstemperaturen i januari i år var -3,7 grader. Det var bara två ggr sen 1921 som vi haft varmare medelsnittstemperatur i januari. 
Vintrarna jag minns själv är de vintrar när januari alltid var smällkall. Särskilt minns jag första vintern jag hade körkort, när jag var 18 och var mycket i farten, minns att det alltid var kallt. Statistiken från det året (1987) visar att januaris medeltemperatur  var -18,7 grader.  Det är viss skillnad!

image144

För 9 år sedan hade vi köldrekord här i stan, hos oss visade det som lägst -43,2 grader, då var det inte kul att gå ut. När vi satt  i soffan hörde vi ett konstigt klirrande ljud utifrån, det var målarfärgen på plåtdetaljerna på garaget som sprack och trillade ner!

Samtidigt som det är intressant med dessa väderrekord så oroar de mig också, jag är rädd för det här med klimatförändringarna, jag tror att vi alla måste försöka vara mer rädda om vår jord.

Kommentarer
Postat av: Syster

Hoppas A tillfrisknar snabbt!

Noterade att januari bara varit varmare en gång (-73) sedan jag föddes!
Även februari brukade vara en kall vintermånad. Återstår att se vad det blir av det i år...

Minns köldknäppen -99. Som en stoppad korv sprang jag till bussen på morgonen. Vägrade sen gå ut på lunchen efter mat så jag fick nöja mig med medhavd kall yoghurt och mackor, vilket givetvis kommenterades utav mina dåvarande arbetskamrater. Inte så konstigt faktiskt...

2008-02-03 @ 11:16:00
URL: http://nicas.blogg.se
Postat av: Ulla

Det var STOR skillnad på temperaturen. Lite läskigt är det. Man kan undra hur det ska sluta. Jag tror oxå att vi måste bli än mer klimatsmarta. Showen med Lena och Orup var helt fantastisk. Det var drag redan från början. Härligt!

2008-02-03 @ 16:20:31
Postat av: Ulla

Surströmming...är inget för mig och jag... HAR provat. Min mormor var norrlänning, så hos henne bjöds det på surströmming.

2008-02-03 @ 20:32:32
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Liza

När det var så kallt så befann jag mig i Stockholm, där var de -20 grader och isande kallt. Om jag inte minns fel så var det -31 grader när jag kom till Kallax.
Hoppas att lillen blir frisk snart!
KRAM!

2008-02-03 @ 20:47:00
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Malin svarar:

Syster: När A tillfrisknade insjuknade E istället, igen..
Ulla: Kul att du uppskattade showen! OCh kul att höra att du har lite norrländska gener!
Tack Liza!

2008-02-09 @ 19:54:09
URL: http://malkins.blogg.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0