Äntligen hemma ;-)

Så där ja, nu är årets bilsemester avverkad.  Semester och semester, vete sjutton om jag kallar det semester att kuska hundratals mil land o rike runt i 9 dgr med två stundtals bråkiga barn i en bil!? För efter en semester skall man väl vara utvilad? Det kan jag inte påstå att jag är nu. Men visst har resan haft sina härliga stunder att minnas och se tillbaks på, så här kommer utdrag ur min "resedagbok".


Dag 1, lördag 13 juni.


Vi stiger upp i ottan och packar bilen full med väskor, kuddar, täcken och trötta barn. Vi kör raka vägen ned till Stockholm, endast med stopp för frukost och lunch efter vägen, stämningen i bilen är förväntansfull och gemytlig! Men se melodikrysset, det var för svårt för oss..
 


Svägerskan K som bor vid Mose Backe på söder bjuder på husrum och en god middag när vi kommer fram!!


Dag 2, söndag


Uppe i ottan igen, bilen packas på nytt och vi drar iväg till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Det känns lite som en repris då vi var där för 3 år sedan, men teaterföreställningarna är nya och det har tillkommit lite nyheter sen sist, som t.ex. Saltkråkan-tåget .




Vi övernattar i en liten campingstuga och blir imponerade av alla expertcampare som huserar där, egna grillar har de med sig och de dukar upp magnifika middagar med vin i vinglas utanför stugorna! Vi avnjuter grillbuffén i Linas kök på kvällen.  


Dag 3, måndag


När vi känner oss nöjda med Astrid Lindgrens värld styr vi kosan mot Göteborg, men först åker vi och tittar på "riktiga" Bullerbyn och Katthult.
 





Det var roligt att uppleva dessa fina ställen som man sett på film så många gånger "live"! 


Dag 4, tisdag


Idag gör vi Göteborg. Vi promenerar från Centralstation via Avenyn till Götaplatsen, där fotar jag givetvis Poseidon med Avenyn i bakgrunden.

 



Sen promenerar vi vidare och besöker Universeum och Liseberg. Varken maken eller jag gillar att åka karusell, men jag offrade mig på Flumeride och maken på Gasthotellet..och vi överlevde båda två!


Efter Liseberg åkte vi på seightseeing på kanalerna och Götaälven med Paddan, ännu en känd Göteborgsvy:


Dag 5, onsdag


Då oväder aviserats till på torsdag så gav vi oss av på onsdagmorgon till Marstrand för att uppleva lite av själva Västkusten. Här uppe vid Fästningen på Marsstrand satt vi och mumsade på jordgubbar och njöt av utsikten. En av de stunder jag kom att uppskatta mest på hela resan!




Fler foton kommer ifrån Marstrand senare.

På eftermiddagen återvände vi till Göteborg. Vi  shoppade lite i Nordstan innan vi åt en god middag på en grekisk restaurang.


Dag 6, torsdag




Tyvärr hade metrologerna siat alldeles rätt, idag ösregnade och blåste det riktigt ordentligt, så vi packade bilen igen och styrde kosan tillbaks mot huvudstaden och svägerskan på Mose Backe. På vägen stannade vi till i Gränna och köpte polkagrisar och shoppade lite på IKEA i Linköping. (Investerade i en ny plyschdress!!)


Dag 7, fredag


Midsommarafton och dotterns 12 års dag firades på Skansen med ca 25 000 andra personer.. Höjdpunkterna denna dag var lunchen och eftermiddagsfikat ur den magnifika utflyktskorgen som svägerskan K packade ihop.




Tillbaks hos svägerskan så fotade jag denna härliga utsikt från hennes köksfönster, strax innan regnet kom (som vi hade fruktat hela dagen men klarat oss undan antagligen för att vi släpade med oss ett gäng regnjackor och paraplyer hela dagen).



Att barnen hade tjafsat bort GrönaLunds-besöket denna kväll kändes mest som en befrielse!


Dag 8, lördag




Bilen packas åter igen och vi drar norrut. Vi besökte "bästa mostern" och hennes man och trots att vi tillkännagav vår ankomst så sent för att inte åsamka dem en massa besvär så bjöds vi på god mat och efterrätt under vårt besök.


Dag 9, söndag


Absolut den tristaste dagen på vår resa, trots att det "bara" var drygt 50 mil kvar att köra så kändes det som om det tog en hel evighet att ta sig hem.


Nu ser jag fram emot den "riktiga semestern" om två veckor, med många varma, soliga och lata dagar med en kaffekopp i ena handen och en bra bok i den andra!


Kommentarer
Postat av: Nettan

Kul att få läsa om er bilsemester !

Ni hann verkligen med en hel del !



Hoppas att du nu får en bra semester med kaffe och bok.



kramiz

2009-06-22 @ 23:04:34
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Syrran

Jätteroligt att få "följa med" på er semester.



J är en bamse på Melodikrysset. Löser det varje gång vi lyssnar... dock ett tag sedan nu.



Vad roligt att få se riktiga Bullerbyn och Katthult!!



Poseidon kan ses i andra vinklar också... lite barnförbjudet dock. ;)



Tackar för bilderna från Göteborg, Liseberg och Marstrand fästning. Känns som att man får återuppleva förra sommaren igen. Underbart!

Gillar särskilt jordgubbsbilden från Marstrands fästning!! Visst är det vackert där ute!?!! Vi badade t o m där.



Skönt att höra att det tjafsats en del också... känns som om jag inte gjort annat sista veckan.



Hemresan känns alltid tung. Då vill man bara hem och det snabbt. Fick du köra nått alls?? Tiden går liksom fortare om man får köra emellanåt.



Ser framemot fler bilder...

2009-06-23 @ 08:32:02
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: C a m i l l a

Välkommen hem! Vad kul att få hänga med på er resa! Vad fint, jag vill också göra en riktig Sverigeresa någon gång.

Bilden med jordgubbarna var helt underbar. :)

Och jag känner igen mig med att det inte är så lätt att åka långt med barn i bilen, även om våra skärpte sig som sjutton till och från Italien. Det var nästan storasyster på då 15 som tyckte att det var jobbigare än lillebror då 10.

Ser också fram emot fler bilder!

Skönt att höra att du fixat ny plyschdress också, ifall den andra blir utnött eller så. ;) Finns de på IKEA alltså? Måste kolla. :)

Kram!

2009-06-23 @ 09:23:10
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Mrs. b

Oj vilken imponerande rundtur genom Sverige! Och med barn dessutom :-)

2009-06-23 @ 14:05:17
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Anna

Känner precis som din syster igen de flesta av vyerna....från de senaste årens bilresor...kul..Sverige är fantastiskt, speciellt på sommaren! Det blir liksom lite allt möjligt på en Sverigesemester....sevärdheter, shopping, äta gott, bada, barnaktiviteter...mmmm man upplever MYCKET på en vecka, mer än utomlands nästan.

2009-06-23 @ 18:09:13
Postat av: Annette

Ni har hunnit med massor. Hoppas det blir lugnare och mer avslappning senare för dig.

Fina bilder du har tagit!!! Kul att läsa var ni varit.



Kram Annette

2009-06-23 @ 19:35:08
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Sonja

Trots att resande kan vara tröttsamt så brukar miljöombytet och alla nya intryck ge en massa energi och inspiration...

Låter som en riktigt bra semestertripp!

2009-06-23 @ 19:46:57
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Ulla

Vilken resa! Vad mycket ni hann med. Imponerad! Ser fram emot fler bilder från Marstrand. Älskar Marstrand!

2009-06-23 @ 20:27:49
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Välkommen hem, ni verkar ju ha hunnit hur mycket som helst på er semester!!



Vad superkul om du besökare oss på Handplockat, du kommer inte att bli besviken :0)



~Livet i byn

2009-06-23 @ 20:31:37
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: rosalucia

Mysig resa ni haft ändå!!!

Det är ju sådär det är, både superkul och mysigt och ibland alldeles tok-jobbigt...med trötta ungar och vuxna också, emellanåt.

Oftast jätteskönt att komma hem igen, å tur är väl det.

Just nu skule jag dock vilja komma iväg nånstans...hm...fast jag vet att det är sådär.

KUL att du är hemma i allafall!!!!

2009-06-23 @ 20:58:49
URL: http://rosalucia.bloggagratis.se
Postat av: Monika

Trevligt att läsa om resedagboken. Vad mycket ni hunnit under era 9 dagar. Göteborg är i mitt tycke. Skulle kunna tillbringa många somrar där nere. Men som sagt var, borta bra men hemma är nog bäst i allafall. Kram!!

2009-06-23 @ 21:33:20
URL: http://monnell.blogg.se/
Postat av: Lissen

Vad trevligt att följa dej på semester Malin!

bullerbyn förstår jag att du/ni fick riktig nostalgikänsla! Poseidons rygg har jag också kollat in,l.Han är snyggast åt det där hållet (har så bister min. Paddan åkte jag i fjol!



Bilden på ovädershimlen är utläcker, wow!



Åkt 130 mil nu i midsommar (tror jag). Räckte till för mej. Sov på 4 olika platser.Blev trött.

Börjar vi bli gamla Malin, hihi!

Ha det så gott. Kram

2009-06-23 @ 21:38:43
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Annelie gästbloggaren

vilken underbar semester! göteborg va väl bäst förstås?? hahahah jag e ju lite partisk!

själv ska jag till Sthlm några dagar på semestern, blir kul!

2009-06-23 @ 22:07:26
Postat av: Malin svarar:

Nettan: Ja vi jobbade på rätt bra el hur!?

Syrran: Barnen hann minsann lägga märka till Poseidons alla attiraljer! Jag blev lite besviken på hans ansikte, inte alls som jag hade föreställt mig det. Oh Nej jag fick faktiskt inte köra alls, fast jag erbjöd mig flera ggr!

Camilla: Du gissade helt rätt, den blåa plyschdressen börjar vara himla sliten! ;) Tycker dock att det känns hemska att jag tom ekiperar mig själv på IKEA!!

Mrs B: Ja vi jobbade på rätt bra, gissa om vi tycker att vi bor hemskt långt bort från "allt"!

Anna: Du har helt rätt, det är bara vädret, solen o värmen som kan ställa till det under Sverige semestern jämfört med solcharter.

Anette: Jag säger som till Nettan att vi jobbade på rätt hårt!

Sonja: Det var nog eg mest hemresan som var jobbig.. nu så här efteråt tycker jag nog att vi haft mest skoj, trevlig och mysigt!

Ulla: Ja lite fler bilder kommer snart, om jag förstått rätt så har inte du så långt till Marsstrand! Fast Ni har ju ett pärlband av smultronställen där på Västkusten som jag gärna återvänder till och utforskar!

Livet i byn: Jag siktar på att komma i sommar, hoppas du jobbar då!

RosaLucia: Det var nog mest hemresan som var jobbig, det var väl den som kändes av när jag skrev så negativt i början av mitt inlägg, det andra har varit roligt, inspirerande och mysigt! Synd bara att vi har så långt att köra...det finns så mycket att se och göra där nere när man väl tagit sig igenom norra Sverige.

Monika: Jag återvänder gärna till Gbg, fast jag skulle nog (såvida det är fint väder) föredra att bo utanför vid havet och göra kortare svängar in till storstan nästa gång. Smögen el nåt liknande lockar!

Lissen: Ja du har oxå jobbat på rätt bra måste jag säga! Ja Katthult o Bullerbyn var höjdpunkter för mig! Vad kul att du kommenterade bilden med den mörka himlen, taken och kyrkspiran, jag är jätteförstjust i den!

Annelie: Bästkusten menar du väl?? ;) Ulla har lärt mig. Nåå när börjar du blogga i egen blogg?



2009-06-23 @ 22:29:03
Postat av: soffie

va roligt att få ta del av din semester å vilka fina bilder,

ser ut som ni haft dte underbart,

må gott

2009-06-23 @ 22:31:16
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Nettan

Jag måste bara komma in och skriva igen då du kommenterade hos mig - när det gäller såna filmer som Twilight så är inte jag heller intresserad, men jag blev glatt överraskad när jag såg filmen. haha !

Nu vill jag ha dom andra filmerna när dom kommer ut och jag har även börjat läsa böckerna. Haha !



kram

2009-06-23 @ 22:49:20
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Herta

Vilken resa och vad Du hann med. Jag var också på Skansen dvs vid deras majstång en stund om än kort. Mysigt att gå runt där, första gången för oss.

2009-06-23 @ 23:12:22
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Ellasmamma

Låter som en härlig semester, men visst är det så att det är jobbigt att kuska runt. För mig är riktigt semester också lata dagar med en bok i en a handen... hoppas du får många såna dagar i sommar.



Kramar Lena

2009-06-24 @ 09:20:30
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/
Postat av: ibw

Det var hur kul som helst när ni besökte oss, nästa gång ni kommer då kanske ni kan stanna fler dagar i Hälsingland, så att vi kan strosa runt överallt. Man är aldrig mer beroende av en semester, än direkt efter en semester

2009-06-24 @ 15:52:51
Postat av: carro

godkväll:) Allt bra idag :)?

2009-06-25 @ 19:36:17
URL: http://carolineamandaanette.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Oj va ni åkte och åkte! Vi var ju till västkusten förra våren, bodde utanför Uddevalla o kuskade runt kusten under några dagar. Men det är ju så mycket folk!

Ja flytten vår var ingen lättavklarad historia med den värmebölja som råder, men nu är den avklarad, förutom kaoset här i nya hemmet....men jag behöver ju inte släppa in någon här innan vi kommit i ordning! För det lär dröja, nu är finnkäringen riktigt sleeten.

Ha det fortsatt gott i solen, den lär ju stanna kvar ett tag, puh!

Kramen

2009-06-29 @ 20:24:13
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0