Tv nostalgisk

Inspirerad av Saras nostalgiska fotoutmaning och Nillas musiknostalgi tänkte jag vara lite tv-nostalgisk.  


De första åren av mitt liv hade vi svartvit-tv hemma, jo jag är så gammal! Jag minns när pappa slog på stort och inhandlade både färg-tv och stereo på samma gång. Samtidigt fick jag en lp-skiva, Fablernas Värld, till sig själv köpte pappa Johnny Cash.  


image194


På den tiden gillade jag att se John Blund, Drutten och Gena och Fablernas Värld.

När jag blev några år äldre såg jag alla barnprogram som gick på tv, Fem myror var t.e.x. en stor favorit, däremot gillade jag inte Clownen Manne eller Vilse i pannakakan.


Julkalendrarna har alltid varit en höjdpunkt, de jag minns bäst är Teskedsgumman (8 år), Trolltider (11 år) , och Pelle Svanslös (29 år). Största besvikelsen var när jag blev utan julkalender när jag var 10 år då Julius Julskötare visades...  


image195
 

Undrar hur många år i rad jag såg Kalle Anka och hans vänner? Årets höjdpunkt, aldrig i livet att jag kunde tänka mig en julafton Arne Weise.. Apropå jul, jag älskade jullovsmorgon med Scooby Doo! För att inte tala om sommarlovsmorgon med Hajk eller Trazan och Banarne.


image196

Många var de tillfällen då min pappa låg och snarkade till Tipsextra när jag försökte smyga över till någon annan kanal, utan att lyckas.


Givetvis såg jag alla Astrid Lindgren produktioner, om och om igen.


När jag var några år äldre var det en katastrof om jag missade Lilla Huset på prärien eller Familjen Macahan. En annan serie som gjorde stort intryck var Törnfåglarna, men då var jag redan 15 år gammal.


image197
 

Apropå serier, undrar hur många Dallas avsnitt man såg innan man ledsnade? Hem till Byn var en seriefavorit, tänk att den startade redan 1971!  En annan tv-serie som jag älskar det är Stolthet o fördom, den fick jag på DVD av en väninna i julklapp, så den kan jag njuta av när jag vill.  :)


Om jag skall nämna något av mina skämsprogram, då vet alla som känner mig att i början på 90 talet ville jag helst inte missa ett enda avsnitt av Glamour, hemska tanke, vet ni om att den faktiskt går än!? Vid den tiden hade jag flyttat hemifrån.


image198


Sport - har alltid gillat att se sport, allt från Plannja Basket till OS, dock ej Engelsk fotboll. Skidåkning i alla former ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Ingemar Stenmark- eran var fantastisk.  


Vad ser jag på idag då? Inte särskilt mycket, faktiskt.

Har ledsnat på: alla inredningsprogram, tidigare såg jag varenda en, nu blir det ngt program då och då.  

Fastnar i: dokusåpaserier som Idol och Let´s Dance, vare sig jag vill eller inte.

Gillar: Engelska och Danska deckare

Saknar: Anna Pihl.

Snyftar till:Barnmorskorna och Spårlöst.

Gillar inte: Science fiction och fantasy.


image199
 

Oj vad långt det här blev, hade nog kunnat fortsätta ett bra tag till.. Har inte ens nämnt ett enda humorprogram. Nåja, om nu någon orkat sig igenom detta, berätta gärna om något program du minns speciellt!  


Kommentarer
Postat av: Syster

Oj, vilken härlig tillbaka blick!

Minns inte att vi hade svartvit-tv. Upplevde det hos mommi och moffa.

Inser att jag är ruskigt lik min pappa. Kan slumra till ett program och vaknar när programmet är slut alt någon försöker byta kanal.

Gillade även Falcon Crest. Dock inte Mumindalen.

Det var tider förr när tecknade filmer bara gick på julafton och en snutt i God Morgon Sverige. Då hade man nått att se fram emot.

2008-04-25 @ 08:06:47
URL: http://nicas.blogg.se
Postat av: Lotta

vilken härlig nostalgi tripp!! gillar okcsa anna pihl jättemmkt!!

2008-04-25 @ 09:25:09
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: VT

Ebba fick trolltider i julklapp och hon har sett den hur mycket som helst. Minns den inte själv men det är ju massor som jag har glömt...

2008-04-25 @ 11:09:32
Postat av: Lissen

Måste säga att många av våra minnen övrens stämmer väldigt väl!Såg du inte Machanan (hmm stavningen)!
Stenmark på tv:n och Sverige stannade. visst var det speciellt!Osv
Ha det gott i solen

2008-04-25 @ 14:20:00
URL: http://LissenTo.Blogg.se
Postat av: Nilla

Mina barn förstår inte alls tjusningen med Kalle Anka på julafton... :-)
Jag minns samma som du och det finns, såklart mängder till. Linus på linjen och Razzel och Nöjesmaskinen/massakern? Alltid kul när de visar klipp och tillbakablickar i tv. En del håller att visas om och om igen. Fem myror... till exempel! Mina barn har såklart varsin t-shirt från Lindex nu. Härligt inlägg. Ha en fin helg.

2008-04-25 @ 17:20:46
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Anonym

Tittade efter hos dej! Du hade inte missat det suveräna programmet, hihi!
Kramizz

2008-04-25 @ 17:45:48
Postat av: Camilla

Mmm, nostalgi! Jag håller med om allt!!! Är du också 70:a ungefär? =)
Trolltider var sååå bra. Törnfåglarna... you name it!
Kram och ha en trevlig lördagskväll!

2008-04-26 @ 21:08:48
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Mariakoden

Nu blev jag nostalgisk......=)

Men du,Anna Pihl.....HUR BRA ÄR DET INTE VA????
Måste vara bland det bästa jag sett!!!!

Ha det bra!!

2008-04-26 @ 23:26:24
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Ulla

Det märks att vi är ungefär lika unga. Ditt inlägg hade lika gärna kunnat ligga på min blogg. Jag kände igen allt du skrev och mindes.

2008-04-27 @ 06:08:38
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Paula

Hej! Jag växte ju upp i Finland o vi köpte första svartvita teven när jag var 8-9 år, tror jag... Jag minns mest alla underbara western-serier som High Chaparall t.ex. Självklart grät vi oss igenom "Lilla huset på prärien". När jag var 16 år och kär i dotterns pappa så köpte han en egen liten färgteve! Detta var 1970. Minns de gräsliga färgerna, alla var grisröda i nyllet, haha
Jag saknar också Anna Pihl, älskar sjukhusserier som Greys Anatomy o gillar också engelska deckare.
BBCFood tittar jag en stund på nästan varje dag och mer o mer tittar jag på TV4Fakta och Kunskapskanalen. Alltså börjar jag bli gammal,. haha men det visste jag ju redan!
Ha en fin söndag!

2008-04-27 @ 10:12:19
URL: http://paulaz.se
Postat av: Malin svarar:

Syster: Du var nog bara baby när färgtvn inhandlades!
VT: Vi lånar den gärna ett par dgr om det är ok!
Ulla: Du har en sån skön inställning, vi är lika unga!! YES!
Till alla: tack för era kommentarer, roligt att jag kunde göra er lite nostalgiska och att ni kände igen Er!

2008-04-27 @ 21:28:50
Postat av: Myran

Törnfåglarna....hmmm, nja, men Trolltider- det var grejjor det!!! Hoppas vi syns snart!!!

2008-05-02 @ 17:41:12
Postat av: Razzel

Kanske kommer du också ihåg fredagskvällarna då hela familjen samlades framför tv:n för underhållning; Nygammalt med Bosse Larsson!?! Några "moderna" artister varvades med danslag som tjoade en hambo... Kanske "Let´s dance" är vår tids version? ; )

2008-05-25 @ 23:07:15
URL: http://hemmahosrazzel.blogspot.com

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0