Festplats förr och nu

Jag har hunnit med ännu en personalfest sen jag bloggade sist, denna gång med mitt jobb.

Vi åt gott, badade bastu och badtunna, firade Sveriges seger mot Grekland, dansade, fotograferade och njöt av solnedgången. Några tappra även av soluppgången..

Vi fick också lyssna till byns historia av en duktig guide.




Nu skall Ni få gissa vart vi har varit! 


5 poäng


Vi har besökt en mycket naturskön plats i Tornedalen, i en by några mil söder om samhället jag är uppväxt i.


4 poäng


Byns har en intressant historia, För ca 200 år sedan delades byn mitt itu, stranden på andra sidan älven tillhörde plötsligt ett annat land. Och nu kallades affärerna över älven för smuggling.



3 poäng


Jag har besökt denna vackra plats några gånger i tonåren men minnena från de besöken handlar mest om discodansen och de varma tryckarna i discotältet på den speciella fest som varje sommar anordnas i byn.


2 poäng


Sikens vandring uppför den strida forsen har en viktig betydelse för byn. Varje sommar firar man sikens ankomst med Sikfesten. Då fiskas flera ton sik med håv från patorna (bryggorna) som byggs långt ut i forsen.



1 poäng


Platsen är vackert belägen vid en fors i älven som även fungerar som gränsen mellan Sverige och Finland, ca 18 km uppströms från havskusten.


Har du någon gissning? Kanske har du besökt platsen? Om inte så är den absolut värd ett besök om ni har vägarna förbi. Rätt svar finns under fotot på kollegan A som fotograferar solnedgången:

 


Rätt svar är: Byn Kukkola "Kukkolaforsen" 


Kommentarer
Postat av: Livet i byn

Nej, där har jag nog aldrig ens varit...men det var lite kul att scrolla sig ner och se om man kunde gissa sig till vart det var. Jag är nog en urdålig "på spåret" deltagare ;0)



~Livet i byn

2008-06-12 @ 21:31:55
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jädrans vad vackert! Det är så fint uppe i norr! Önskar att jag kom uppåt på en riktig långresa någon gång. Ett år var vi bokade och klara för bilsemester till Nordkap via Tromsö, men ändrade oss i sista stund och bokade om hela resan till Italien i stället, men någon gång vill jag absolut göra den resan norrut också.

Annars var det rysligt mycket fester för din del nu va?..

Kram! :)

2008-06-12 @ 21:44:30
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Lotta

hadejag aldrig klarat.. var tvungen att kika pa svaret. vacker är där iallafall!!

2008-06-12 @ 22:02:37
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: Sonja

Den tog jag på första interiörbilden utan ledtråd, var dit och åt middag för ett par år sen. Det är fantastiskt där.

2008-06-13 @ 08:14:06
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Jag tog det först på 2 poäng - får väl skämmas som norrbottning men jag har aldrig varit där.



Kram Maud

2008-06-13 @ 08:38:05
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Lissen

Vad roligt att få se så din del av Sverige. Så vackert! Måste ha varit en väldigt kul fest också! Hade gärna varit med och fått guid, god mat, vackra vyer.Vårt land är för långt ibland1 Tur att man får se vackra bilder iallafall!Men har varit till Kiruna och vandrat i naturen. Till Haparanda och över till den finska sidan.

Ha det gott

2008-06-13 @ 09:59:24
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: keb

Gissade rätt innan jag scrollade ned att det var i Torndalen.Det var stolarna som fick mig till att tro det.Känner igen stilen på dom som far har gjort många avs

är hemma på "permis"

2008-06-13 @ 13:34:43
Postat av: keb igen

Vackra bilder.Det är vackert i Torndalen

Längtar lite att åka dit varje gång jag ser såna bilder

2008-06-13 @ 13:37:13
Postat av: Malin svarar:

Camilla: Ärligt talat hade jag oxå föredragit Italien! Men när ni åker norrut får ni ta ett stop här i stan! Ja ibland duggar festerna tätt!! :)

Sonja: Ten points for you!!!!

Lissen: Har du varit i Haparanda då var du bara 18 km bort fr detta ställe!

Gårdsromantik: Trots att jag är uppväxt bara några mil bort, så har jag vid mina tidigare besök endast besökt dunklet i discotälten..

KEB: Ja visst är stolarna fina, riktigt Tornedalska! Men nog kommer du väl hem hit i sommar!?



2008-06-13 @ 20:04:42
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: keb

ja det gör jag nog om inget oförutsett händer

2008-06-13 @ 21:14:57
Postat av: keb

vi kan få det rätt hektiskt i sommar om våra planer går i lås

vi ska sälja huset och flytta till en lägenhet i stan.. vi är trött på hus renoveringar. tiden vill inte räcka tillför oss. vi har alldeles för mycke att ta hand om hinner inte hälften av det vi skulle göra..och man blir ju inte yngre med åren trotts att man har trott det ett tag s

2008-06-13 @ 21:18:26
Postat av: IBW

Gissade rätt, vid 5 poäng, Vi har ätit i restaurangen några gånger. För si så där 35 år sedan träffan jag min man, just på denna plats.

2008-06-13 @ 22:28:06
Postat av: Ulla

Hahaha! Fick inte ens 1 poäng L Ha en skön lördag!

2008-06-14 @ 06:26:21
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Malin svarar:

IBW: Nej men va skoj! Var det kanske tom på sikfesten??

Ulla: Det är lugnt Ulla, jag har ju inte heller varit på Västkusten...ÄN!

2008-06-14 @ 10:21:34

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0