Letar efter den rätte

I vintras började vårt takfönster att läcka, det har resulterat i en vattenskada som förvärras lite varje gång det regnar. Ett nytt takfönster är beställt och borde ha kommit på plats i somras, innan alla höstregn dragit igång.. (tex så ösregnar det även nu i skrivande stund) men det är inget projekt vi klarar på egen hand så vi får snällt vänta tills snickaren har tid med oss.

Jag är lite orolig över detta projekt..men jag är bra på oroa mig även om jag vet att inget blir bättre av det, så därför går jag inte in närmare på det.. Hur som helst ,när nu väl fönstret kommit på plats och vi ser att det håller tätt, då är det dags att börja renovera det invändiga taket och måla och tapetsera om både i övre och nedre hallen.

Dvs vi har ett nytt inredningsprojekt i sikte och det brukar jag gilla :) . Men det är konstigt det där, när jag kärar ned mig ordentligt i en tapet då har jag aldrig någon omtapetsering på gång, och när jag väl ska tapetsera då hittar jag inte den rätte..

Vi kommer att måla en del bl.a. i trappuppgången, men nere i hallen vill jag ha tapet åtminstone på en vägg som livar upp lite. Jag har surfat runt massor bland tapetleverantörena och här är några alternativ som jag fastnat lite för.


                   


Jag velar mellan svart o vitt eller mycket färg. Den med älgarna kanske hade nog kanske passat bättre i ett barnrum..? Dessutom är mönstret lite för stort.
De färggranna i mitten och till höger på nedre raden har redan varit favoriter i flera år, så jag är rädd för att jag snart ledsnar på dem..
Den med pippifåglarna hittade jag i ett inlägg hos Kitchenblom som precis tapetserat om sin hall, efter det inlägget steg den i graderna. Samma inlägg övertygar mig nästan om att den svarta borde gå bort, det kommer nog att bli för mörkt i vår lilla hall, även om det inte blir så mycket tapet.

Den i mitten på övre raden är ett av de starkare alternativen. Den påminner lite om en annan kär gammal favorit som redan hunnit försvinna ur produktion (typiskt mig, det har hänt förut). Eftersom jag inte vet vad den heter så har jag inte lyckats finna någon bild av den på nätet. Men jag har en bild i en tidning, som syrran tagit med i ett försök att hitta igen en rulle eller två av den via hennes jobb. Försöka kan man alltid.

Hur som helst så är det ingen brådska, så den rätte kanske hinner dyka upp innan det är dags!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag är kär i den nedre mittersta tapeten, den är så vacker! Vet du märket?

Det är ingen idé att ens ta upp nya tapeter här... mannen blir så trött på mig.

Lycka till med läckan! Sånt kan jag också grubbla över.

Kram!

2010-08-21 @ 17:04:16
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: soffie

jag gillar den i mitten högst upp bäst å 2an kommer den sista längst ner,va roligt att göra om lite men svårt att välja,

trevlig helg

2010-08-21 @ 17:09:51
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Malin svarar:

Camilla: Den i mitten kallas för Eldblomma, mönstret är designat av Josef Frank, det är Boråstapeter som tillverkar den, kollektionen kallas Anno 1905.

Soffie: Ja det är jättesvårt, det har liksom inte riktigt sagt klick för mig än! Det är kul att höra vad Ni tycker!

2010-08-21 @ 17:29:53
Postat av: Annette

Jag gillar den med älgar på. Såg den i ett kafé i Småland och blev kär direkt :-)



Kram Annette

2010-08-21 @ 21:54:58
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Lissen

Gillar den med fåglarna, lagomt mönstrat och ljust.

Men ohh vad mycket att välja på, gör det svårt.

2010-08-22 @ 08:51:00
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: EVA

Så du är också en som oroar dig ! Jag har alltid nåt sånt orosmoment i skallen...helt i onödan !



Jag fullkomligt älskar Eldblomman...och den ska in i ett kök som jag ska bo i nån gång...helt klart ! Frågan är bara när...?!



Nu är jag tillbaka i bloggvärlden igen med massor av energi som laddats i sommar ! Har ju bara småbloggat lite i sommar...



***



KRAAAM EVA

2010-08-23 @ 10:25:30
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Syrran

Låt den rätte komma in.. är en skräckfilm.

Men det behöver du inte rädslas. Tapet/färgval är inte lätt men du brukar ju inte misslyckas.



Själv är jag lite feg i val även om färg är såå snyggt! Underarbetet är så trist så jag hellre kör safe för att inte ledsna så fort.



Inte roligt att oroas. Då är det bättre att få svar så man kan göra något åt problemet.

2010-08-23 @ 11:20:22
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Sonja

Din favorit, mitten, övre raden, blev jag också helkär i. Kanske vi också ska tapetsera istället för panel i hallen...hmm!

2010-08-23 @ 14:29:08
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Maria

Inte den nere till höger...fråga mig inte varför! Jag brukar inte gilla djur i tapeterna men fastnade själv för några sådana när jag letade och i detta fall tycker jag att den ser jätte fin ut.

Min röst hamnar på fåglarna eller för den svarta.

Kram

2010-08-23 @ 16:16:55
Postat av: mammakero

HAHAHA!! Du är inte synkad alltså...! Det dumma är att jag tänkte på jul direkt jag så älgtapeten, varför vet jag inte!

Annars var alla jättefina, på något sätt gillar jag nedre radens prover!

2010-08-23 @ 18:32:12
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Päivi

Ja det eviga dilemat :o) Att kunna välja rätt. Jag har tendens att alltid välja fel... Tar alltid tråkiga tapeter (vi har väldigt tråkiga utrymmen...) och sen ångrar jag mig... :o) Men du har öga får sånt här så du väljer rätt till slut när du väl hittar den rätte :o)

2010-08-23 @ 20:48:40
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Malin svarar:

Anette: Ja jag vet inte heller riktigt varför jag blev så kär i den m älgarna!

Lissen: Ja det är svårt, finns grymt mycket att välja på!

Eva: Härligt att du är tillbaks m fullt fart på din blogg!

Syrran: Jag har misslyckats ordentligt 2 ggr, v-rum o kök/hall i den lägenhet du köpte av oss. Riktiga färgmissar. Jag har ju oxå kört mycket safe, blir lite less på allt beige vi har.

Sonja: Ja den är fin om man ser den i sitt sammanhang, Linné fr Borosan tapeter.

Maria: Dig borde jag lyssna på, du får oftast till det!! Fast svart blir nog för mörkt tror jag, tänk hur liten o mörk vår hall är redan.

Mamma Kero: Nä jag ligger nog alltid lite efter..

Päivi: Jag har gjort många missar ska du veta, två ordentliga färgmissar på tapeter i vår förra lägenhet,och på vårt golvklinker i hallen..så nej jag är inte alls så "säker".

2010-08-23 @ 21:27:33
Postat av: ibw

Svart/vit tapet är alltid snyggt

2010-08-23 @ 22:43:37
Postat av: Maria

Det blir inte mörkt...er hall är ju så ljus! Kom igen nu! =)

2010-08-24 @ 09:23:06
Postat av: Ulla

Jag gillar den längst ner till höger. Det har väl att göra med att jag gillar färg och är lite barnslig av mig.

Jag ser fram emot att följa er renovering.

2010-08-24 @ 12:43:00
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Mmm blev jätteglad över reg. skylten.



Har ni valt tapet nu?

Ha det gott. Lissen

2010-08-24 @ 19:54:53
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Paula

Är man i Dalarna gillar man älg, alltså är min favorit älgtapeten! Hej förresten, long time no see...har iaf blivit uppiggad av bröllopet även om allt annat fortfarande strular. Flytten har vi ändrat datum på några gånger också, endera kan inte sonen ta ledigt eller så är inte golvsliparen klar eller...men nu är senaste budet ons-tors nästa vecka. Om inte något oförutsett händer, och det är jag mycket förberedd på. En sommar då inget gått som det ska, då är man luttrad.

Det blir dåligt med bloggandet tills vi kommit i ordning, för nu gäller nerpackning i kartonger, hoppas bara vårt mobila nät funkar därute i skogen!

Kram på dej!

2010-09-08 @ 15:47:04
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0