Fotokursen

..är snart slut och jag kommer verkligen att sakna våra torsdagsträffar. Det är verkligen jätteroligt att träffa andra  med samma intresse.

                               

Fast i ärlighetens namn känns det inte som att jag lärt mig så jättemycket. Hade själv hunnit läsa på grunderna, om ISO, bländare o slutare men fick bra teoretisk repetition av det. Jag hade nog trott att vi skulle öva mer praktiskt.

Det som var nytt för mig var det här med RAW filer och bildredigering i Photoshop Elements. Jag har skaffat mig det programmet nu och skall försöka lära mig lite mer. Det var inte helt enkelt att få min kamera o Elements att trivas ihop, men med hjälp av ett par tim googlande hittade jag lösning till problemet o med syrrans stöd så sjösatte vi det och fick det att fungera :) Kul att utveckla sina datakunskaper på köpet.

Fast samtidigt som jag vill lära mig mer om bildredigering så tycker jag det är lite trist när man inser hur mycket foton photoshoppas och manipuleras numera. Jag tycker absolut att det är ok att bättra på, beskära och så, men jag tycker det finns en gräns när det blir ren manipulation, "klippa och klistra", då tycker jag att det tappar lite sin tjusning.

Tex så såg jag en underbar bild av en duva med blå himmel i bakgrunden. När jag läste vidare så insåg jag att duvan var död o hängde i trådar som hade fotoshoppats bort...

Jag har oxå lärt mig att det som gäller är att öva öva och öva. Det finns inga färdiga recept till framgång utan man får testa sig fram med olika inställningar för att komma fram till det man vill åstadkomma. Försöka vara kreativ och testa olika kompositioner. Det finns inte så mycket rätt och fel, fotografering är en konstform och alla har vi olika smak.

Igår fick syrran visa upp lite av sina bilder och hon fick väldigt bra recensioner av läraren/fotografen!! Himla kul :)

Hur som helst nu vet jag vad man kan göra för val o hur man rattar knapparna på kameran, det jag behöver nu är inspiration, bildidéer och öva öva öva. Om inte förr så skall det bli jätteroligt att fota i Spanien i sommar.


Kommentarer
Postat av: ibw

När jag gick fotokurs för många år sedan, fick jag lära mig att ta massor av kort, notera hur jag ställt in kameran och på så sätt lära mig fotografera och för mig passar det bra. Har kunnat litegrann förr, men jag har glömt bort en hel del.

2011-03-19 @ 15:39:48
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-03-19 @ 16:01:04
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545
Postat av: Camilla

Nämen... ja, det kanske är nackdelar med att veta för mycket om bildredigering också.

Själv är jag alltså lyckligt ovetandes fortfarande.

Död duva lät ju makabert. :/

Hoppas att ni har en mysig, solig helg uppe i norr också - här är det underbart vårväder.

Kramar!

2011-03-19 @ 16:59:18
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Päivi

Tycker precis som du, för mycket redigeras. Praktiskt taget omöjligt att se vad som är äkta och vad inte. Lite känns det som att idén med fotografering försvinner om man ska behöva ta till döda duvor, ska man inte fotografera det vackra runt sig?!??!



Ser fram emot dina vackra "övningsbilder" här på bloggen :o)



Ha det bäst! Kram!

2011-03-19 @ 17:32:06
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: mammakero

Ja visst finns det många VÄLDIGT manipulerade bilder. Fast det är som älsta dottern skrev som svar till "Orginalfotots lov":

"Att inte photoshoppa en bild alls är som att sy den värsta fina klänningen utan att fålla och klippa bort långa trådar. Eller att skapa snyggaste bordet i trä, utan att behandla den. Alla mästerverk behöver ytfinish".

2011-03-20 @ 19:05:49
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Malin svarar:

Mamma Kero: Jag tycker det är ok att ge ytfinish shoppa bort störande fläckar, beskära o så, har nästan förstått att systemkamera bilder kräver det.Det vill jag lära mig oxå. Men när inget i bilden är "äkta" längre då är det lite trist..

2011-03-20 @ 19:24:12
Postat av: paula i pörtet

Hej! Nu har du varit flitig i bloggen! Jag håller med dig till fullo vad gäller fotomanipulation! Jag beskär och förstorar upp, bättrar på ljuset i vissa bilder men det är allt. Sen kan man ju leka "på riktigt" genom att göra färgbilder svartvita och ändra färger helt och så, men då ska det synas att de är manipulerade. Fast på kort med mig på får det gärna manipuleras så mycket som möjligt, bort med alla dubbelhakor och rynkor, tsss

Ser med avund att det är plogat på sjön där ni var, här kommer man inte i närheten av sjöarna, och dete ligger ett tjockt snötäcke på som gör det omöjligt att gå där. Men snart kan även jag återerövra mina promenadvägar, tror jag, det är i alla fall sju varma grader idag!

Kram och ha en skön ny vecka

2011-03-21 @ 14:26:25
URL: http://paulaz.se
Postat av: Syrran

Har hittills bara bara använt photoshop för bildcollaget i bloggheadern. Ids inte sitta och mickla med bilderna.. faktiskt ej heller beskära.



Jag föredrar att ta den perfekta bilden direkt med kameran även om det kan bli en del bilder av ett och samma mål. Tycker det är mer sport så. ;)



Håller med ang kursen. Känns ok att avrunda den nu och fortsätta mer praktiskt än teoretiskt. Däremot hittar/föstår jag de manuella inställningar nu och vågar köra manuellt.



Roligt att fått träffa andra med samma intresse.



Ja.. recensionerna jag fick var verkligen grymma. Det roliga är att det bevisligen inte behövs värsta kameran eller objektivet får att uppnå resultat. :)

2011-03-22 @ 06:57:16
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0