Sista dagen i Paris

Jag hoppas verkligen inte att det var sista dagen någonsin i Paris, för jag vill hemskt gärna komma tillbaks. Men måndagen var sista dagen på den här resan. Jag är glad över att vi bokade en sen hemresa (19.30 från Paris) så att vi hade hela dagen till godo.
 
Frukosten intogs i närheten av vårt hotell, men bestod ungefär av samma ingredienser som de andra dagarna.
 
 

Efter en lång skön frukost, där vi bla studerade arbetet i restaurangen, hantverkarna som förberedde uteserveringen inför hösten, fönsterputsaren, chefen som bla skickade i väg stolar för restaurering.. , så  promenerade vi över Seine på väg mot Centre Pompidou och lite shopping, det var nog här dem "vanliga" shoppingsstråken fanns, långt bort från Champs Elyses dyra designhus.
 
 
Jag tycker att Carina börjar likna en chic fransyska :)
 
 
 
Centre Pompidou är ett franskt nationalmuseum för samtida konst, men där finns också bio och konsertsalar. Byggnaden liknas vid ett vid ett ut-och-invänt hus. Rören som leder el, vatten och ventilation är placerade på byggnadens utsida.
 
I närheten av detta hus fanns ett litet torg med en stor fontän med olika "konstiga" skulpturer och vackra väggmålningar. Där satt vi också och surrade länge och insöp atmosfären.
 
 
 
 
 

Sen drog shoppingen igång, efter att i 3 dgr sneglat på en klänning på Desigual, men tyckt att den var för dyr så slog jag nu till, inte bara på en, utan två klänningar. Även Carina hittade flera snygga plagg som fick följa med hem.
 
Vi åt en tidig middag idag, jag åt ngt med räkor och avokado till förrätt och en varmrätt med Anka. Sen hämtade vi väskorna från hotellet och begav oss ut mot Charles de Gaulle. Ingen musikunderhållning i tåget på vägen hem :D

Hemma halv ett på natten. Avundades inte Carina som satte sig i bilen för att köra 16 mil hem. Skönt att det gick bra ialla fall. Här hemma kastades man abrupt tillbaks i vardagsstressen.
 
Tackar min kära vän för en underbar resa som jag kommer minnas länge med glädje.
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Härliga bilder. Ja ni hade nog fått en lite fransyska i er båda två. Jag tror att vardagsstressen underlättas lite iaf av roliga minnen och upplevelser!

Svar: Ja visst är det viktigt att klämma in lite guldkorn i vardagsstressen!
Malkin

2014-09-22 @ 08:04:50
Postat av: Lissen

Vilket minne för livet att resa med sin vän och toppen att ni reste hem sent på dagen. Bonus på något vis.

Svar: Ja precis!! :)
Malkin

2014-09-23 @ 10:16:02
URL: http://lissento.blogg.se
Postat av: mammakero

Härlig resa och ännu härligare att göra en sån resa med en god vän som sällskap!!

Svar: Ja verkligen!!!
Malkin

2014-09-23 @ 18:58:01
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Paula i pörtet

Hej igen, anka är en stor favorit, att äta menar jag, fast inte grannens sötaste små myskankor, dom skulle jag inte vilja stoppa i munnen, dom som viftar med hela stjärten när dom kommer vaggande...
Jo, jag skulle ju säga att skillnaden i finsk och svensk stekt fläsk är att jag inte gör en vitsås med en massa lök i utan gör en sås på skyn, alltså en brun sås och det ska vara mycket sås, för sen doppar man all stekt fläsk i där och det får gotta till sig en stund. Sen, när man äter, doppar man rågbröd i såsen på tallriken.
Hur gör du?

2014-09-24 @ 17:12:57
URL: http://paulaz.se
Postat av: Lena

Vilken trevlig resa.
//Lena

Svar: Ja det var det verkligen!!!
Malkin

2014-09-25 @ 19:51:25
URL: http://www.bloggissoder.blogg.se
Postat av: Päivi

Du kommer säkert att fara dit igen ;) Härliga bilder som alltid!!! :)

Trevlig helg!!!

Svar: Tack Päivi. Och ja det är stor risk att jag väljer Paris som resmål fler ggr.
Malkin

2014-09-26 @ 14:42:37
URL: http://paivja.blogspot.se/
Postat av: Paula i pörtet

Inte är du lat Malin, du har bara så mycket annat hyss för dig. Du jobbar, har familj, följer med i barnens aktiviteter, reser, cyklar, fotar, förstår ärligt talat inte hur du hinner med. Inte förstår jag hur jag själv hann med heller. Idag går det i stilla mak, aktiviteter ena dagen kräver vila nästa. Men, det är bara att acceptera livets gång.
Kram från pörtet

Svar: Ja men så är det!!
Malkin

2014-10-08 @ 21:06:41
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula i pörtet

Hej, jag tyckte första avsnittet av Downton var ganska segt, alla skulle liksom på något vis presentera sig...har en kompis som inte sett tidigare säsonger men nu skulle börja titta, tror hon blev totalt förvirrad av alla karaktärer...
Ikväll ska jag se första avsnittet av en serie som ska gå fyra kvällar i veckan, startar kl 11. Det brukar inte vara något problem för jag är uppe till minst kl ett, men just ikväll är annorlunda för jag ska upp halv sex för att följa med en väninna till Falun. Kanske hinner jag ta en fika hos dotra också
Så inatt blir det lite kort om sömn
Kramen

Svar: Första säsongen är oftast bäst, sen dalar det lite. Jag är så himla kvällstrött att jag aldrig orkar se ett helt program. Att börja se ngt som börjar 11 är helt kört för mig. Kram
Malkin

2014-10-13 @ 22:23:42
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0