Born and raised - nostalgitripp

Nu ska ni få se vart jag är född och uppvuxen.


Japp här har jag levt det goda barndomslivet i Övertorneå.
 

Hemma på våran gata, Villavägen. Mitt i kvarteret bodde vi.
 
Fast på den tiden jag bodde hemma var huset 70-talsgult med bruna knutar, och mitt rum var inrett i samma färger..
 
 
Utsikten från mitt rums fönster. Flera jämnåriga vänner fanns i kvarteret.
 

 
Utsikten åt andra hållet från balkongen.
 

 
Matarengivägen i Centrala Övertorneå.
 

En byggnad som väcker mycket nostalgi och minnen hos de flesta som bott och bor i Övertorneå. Biografen som även kallades Keppis, efter ägaren som gick med käpp.
 

Och så kyrkan, där jag blivit döpt, konfirmerad och vigd.
Det var mysigt att hälsa på mamma o pappa hemma på Villavägen. Vi umgås nästan alltid i våra stugor som ligger 3,5 mil utanför Övertorneå.
 
Så där nu vet ni vart jag tillbringat den mesta tiden under de 20 första åren av mitt liv.

Kommentarer
Postat av: mammakero

Kul att du visade runt mej i ÖT, har inga minnen därifrån alls. Det trots att jag vet att jag åtminstone åkt igenom byn någon gång som barn...

Svar: :)
Malkin

2017-03-16 @ 15:48:33
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Paula

Men så roligt att få komma till Övertorneå. Där har jag bara varit med tevens hjälp tidigare. Nu har jag en trevlig ciceron. Kyrkan ser så vacker ut, en träkyrka? Hur många bor där på orten? Förmodligen många fler än här, några tusen kanske?
Jag skulle nog ha trivts att växa upp i norr och i glesbygden, hur har jag kunnat vara storstadsböna, både i Helsingfors och Stockholm? Vet inte vem jag ska tacka för att jag kom väck därifrån? Nej inget ont om städerna, men nog är livet på landet det enda riktiga om du frågar mig..
Kramen

Svar: Hej! Kul att du gillade trippen till Övertorneå. Jag är glad att jag vuxit upp där, det var en bra barndom lagom stort då. Men nu tycker jag det är för litet. Kollade lite på befolkningsstatistiken, i kommunen när jag växte upp fanns det ca 6500-7400 invånare, idag är det bara 4600 och det märks även på centralortens utbud idag. I själva centralorten bor det idag ca 2000, det är nog ungefär samma som när jag växte upp.
Ja det är en träkyrka, en mycket finns sådan med en fantastisk orgel och en intressant historia.

Men jag förstår att man precis som du väljer att på på landet.

Kram!!!
Malkin

2017-03-20 @ 19:56:04
Postat av: Maria

Fin fina bilder!
Till Övertorneå har jag en slags hat-kärlek. Många många roliga minnen. Nu känner jag att jag är där för sällan. Saknar nästan alltid mina kära där!
Röda Kvarn...ja vad ska man säga. Därifrån har man många minnen :)

2017-03-26 @ 09:36:16
Postat av: Paula

Hej, visst är det klippt hår på fb.fotot. Jag har dock problem, har inte fått till gmailen så jag kan skicka foton från mobilen till min dator. därför skickade jag det på messenger och då blev det pyttelitet, haha, inget som funkade på bloggen. Har försökt läsa mig till hur jag ska göra med mailen men det var ju hur komplicerat som helst, suck...
Kramiz

2017-04-11 @ 21:44:52
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

Hej och glad Påsk! Alla mina fina flyktingvänner flyttar nu norrut, de flesta är redan iväg, Sollefteå, Boliden, Piteå och bland de sista som åker, en kille från Iran, kommer om tio dagar att flytta till....KIRUNA! Tack o lov är han ganska entusiastisk, han vill träffa samer och renar...Och vet du, jag hade velat följa med genom norra delen av landet, men bara på besök förstås. Ha det gott, vi har 20 cm nysnö som inte gläder många andra än mig kan jag säga-.--

2017-04-15 @ 17:03:46
URL: http://paulaz.se
Postat av: Eva

Va roligt få följa med dig genom din hemort. Vissa ställen känns igen och andra är nya. En fin plats växa upp på, tror jag.

2017-05-02 @ 21:14:48
URL: http://www.ottophoto.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0