V I N

Visst är det gott ibland med ett glas vin till maten? Det tycker i alla fall jag, särskilt till kött. Jag kan inte mycket om viner, min strategi är att undvika de billigaste vinerna, sen försöker jag lägga på minnet de viner som jag tycker är goda.  Kvällens vin till maten "Lomond, Cape Agulhas, Syrah från Sydafrika"  tänker jag dock inte lägga på minnet. Det var inte i min smak, det var ngn stark smak som stack ut för mycket. Googlade därför på vinet och läste att det har en "ton av skomakeri"!!?! Så nu vet jag det, skomakeri faller inte mig i smaken. ;)

 

 

Något annat jag älskar är rödvinsås, har hittat följande mycket enkla recept på rödvinsås på www.ica.se som jag vill tipsa om:

Rödvinssås

Portioner: 3-4 dl

2 dl grönsaksbuljong (se separat recept)
1 dl rödvin
2 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
1 tsk  potatismjöl
svartpeppar, salt


Tillagningstid:
Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel  (Mycket enkelt enligt mig ) 

Gör så här
1. Koka upp buljong och tillsätt vin och tomatpuré. Pressa i vitlök.
2. Blanda ut potatismjöl i lite vatten och häll i skyn. Rör om och koka upp.
3. Smaka av med peppar och ev lite salt.

Såsen är jättegod, kanske beror det på att jag använde vinet Chill Out, som jag köpte efter tips av en god vän, ett boxvin i min smak som jag kommer att köpa fler ggr!

Snart bänkar jag mig framför Stjärnor på is, önskar givetvis Er som kikar in "hos mig" en fortsatt trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Camillas lilla blogg

Mmm, Chill out är gott! Även det svarta Chill out. Den där lila är ganska "hot" om man äter stark mat, men god! :) Bag in box är såå himla praktiskt! =)

Hoppas ni har en mysig lördagskväll!

Kram kram!

2008-11-15 @ 20:07:03
URL: http://www.camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: C a m i l l a (igen)

Ja, men jag såg det där stora huset med design och inredning då vi åkte in mot IKEA. Gissa om jag också ville gå in? Det blev tyvärr lite sent för oss, så vi hann inte. Hoppas att ni hinner. =)

Kram!

2008-11-15 @ 20:49:16
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Ninnie

Den där såsen ska jag prova, redan i morgon! Ska göra potatisgratäng o kött då, och då passar ju denna sås perfekt! Det där vinet på bilden brukar vara gott, kan också rekommendera Foot of Africa, rött vin som vi köpte med hem på box när vi var i Köpenhamn. Mycket gott!

Ha en trevlig helg!

2008-11-15 @ 21:01:19
URL: http://www.ninni-e.blogspot.com
Postat av: Livet i byn

Jag dricker sällan vin, men ibland till kex och ost är det gott. Vet att vi haft den kartongen lådvin hemma i somras och K gillade det verkligen. Men den var inte i samma färg så jag antar det var en annan smak. Lite fruktig tror jag minsann den var.



~Livet i byn

2008-11-15 @ 21:48:50
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: keb

jag drack aldrig rött in tididgare .höll mig till vita viner.Men ändrat mig där nu gillar Rioja rött

2008-11-16 @ 00:17:32
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: Livet i byn

Svar: Annars har ju Tomtebodan öppet söndagar också. Men tyvärr inte Öbergs. Men nog blir det någon söndagsöppet närmare jul kan jag tänka mig. Jag skulle säga att minst 70% av kunderna i går var utifrån och det är ju kul.



~Livet i byn

2008-11-16 @ 10:08:52
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Sonler

Det är svårt det där med viner, Chill out har vi inte provat, så tack för tipset.

Sen är det ju beroende av vad man äter eller om man bara sällskapsdricker.

2008-11-16 @ 10:10:59
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Malin svarar:

Sonler: Visst det stämmer, jag tror inte att Chill Out är ett vin som jag skulle välja som sällskapsdricka utan mat/kött tycker jag det är gott.

2008-11-16 @ 10:29:47
Postat av: soffie

mmm det vinet är så gott,

hoppas du haft en härlig helg!

2008-11-16 @ 18:11:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: ibw

Såsen verkar god. Har svårigheter att komma ihåg vad vinerna heter, men det är tur att vinen har ett nummer som är lättare att komma ihåg.

2008-11-16 @ 21:41:58
Postat av: Malin svarar:

IBW: Nr på flaskorna?? Syrran kommer säkert också ihåg dem hon med. Nej det jag minns är utseendet på etikett o flaska.

2008-11-17 @ 09:59:04
Postat av: Syster

Ton av skomakeri... det ska jag akta mig för. Tycker inte mig känna igen denna förpackning av chill out.. har nog druckit den andra varianten. Kände inte ens till att det fanns olika sorter.



När jag köper vin går jag mycket efter informationsetiketternas figurer; coctail, ost, gris, ko, osv. Väljer gärna ett lite kraftigare vin till mat. Roligt att prova sig fram.

2008-11-17 @ 13:49:08
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Kameran har kommit, nu vill jag ut o fota! Nåja, har tagit lite kort på katterna, men för att zooma o se eventuella skillnader på skärpa och djup måste jag nog utomhus..

Rödvinssås bara älskar jag! Den var ett busenkelt recept, jag ska nog ta och skriva in min absoluta favorit bland rödvinssåser. Kanske redan imorgon..den är smörig, inte så snabblagad men gudomligt god!

Däremot dricker jag varken skomakare eller andra viner, tsss...

Tycker smaken är helt okej, men min mage tål inte längre syran. Det började med att vita vinet blev för surt, gick över på rött, men numera går inte det heller...kanske ett glas i undantagsfall, men vad gör man då med resten. Maken dricker inte vin, så då får jag frysa in resten till matlagning.

Här håller jag tummarna för lite mer snö imorgon, en liten chans finns!

Kramen

2008-11-17 @ 18:58:09
URL: http://paulaz.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0