Medelhavspyttipanna

I morse klev jag upp vid 06 tiden när jag kom på att jag (givetvis) hade glömt att lägga köttet till medehavspyttipannan i marinad igår som man skulle...typiskt. Men vi körde ändå och det blev nästan lika gott som när VT bjöd oss!

Eftersom jag hittar så mycket goda recept på andra bloggar (tex så gjorde jag denna supergoda äppelkaka igår - rekommenderas oxå!!) så bjuder jag här (med tillstånd) på VT´s recept på Medelhavspyttipanna:



Medelhavs pyttipanna  för ca 6 personer  

Marinaden :

3-4 pressade vitlöksklyftor
1 - 1 1/2 dl olivolja  (el rapsolja om man inte är så förtjust i olivolja)
1 - 1 1/2 tsk sambal olek
2 msk soya

Strimla 2 st fläskfiléer (ca 1 kg) och lägg i marinaden över natten.

Smörj en långpanna och lägg i ca 1,8kg potatis i klyftor ( ska täcka botten på långpannan) salta över.
Ställ in potatisen i ugnen 220 gr i ca 10 -15 minuter

Ta sedan ut  pannan och strö över fläskfilén och marinaden. Strimla och strö över 1  röd , 1 gul  paprika och 1 gul lök.
Överst lägger du skivade tomater och  *)en burk fetaost i kuber
In i ugnen igen i ca 35-40 minuter.

*) Istället för att lägga fetaosten i pytten så gjorde jag precis som VT en sås till av turkisk yoghurt, fetaost och pressad vitlök. Detta blev verkligen pricken över i-et. 

Enkelt att laga (om man kommer ihåg marinaden i tid) och väldigt gott, smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: keb

oj det där ser gott ut

det ska jag testa!

2009-08-23 @ 23:15:28
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: Sonja

Den måste vi prova någon gång. Tack för tipset.

2009-08-24 @ 09:15:13
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Syrran

MUMS!

Det receptet har jag redan roffat åt mig.

2009-08-24 @ 09:33:50
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Myran

Det måste vi testa. Tiden för marinaden kan vara ett dilemma för mig...men nog ska vi fixa det.

Jag ska börja tänka positivt har jag ju bestämt mig. Nu ska jag bli en "stark" kvinna (igen).

Puss & kram

2009-08-24 @ 11:33:41
Postat av: Paula

Smaskens, ska provas! Någon mer grillning verkar det knappt bli i år, vi har inte varit ute med vagnen på evigheter nu, men det är ju vårt eget val, att glo på fri-idrotten hela helgen...och nästa helg också, då avgörs ju Finnkampen!

Jag har också börjat få lust att göra höstmysigt hemma, jag har haft lila ett tag nu så nu längtar jag efter mustiga färger, tror minsann det blir orange!

Kramen

2009-08-24 @ 19:00:32
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anna

Ingenting är bättre än en god vän, jo förresten, en god vän med äppelkaka!

2009-08-26 @ 21:23:47

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0