Kimchi

När jag var i Thailand förra hösten smakade jag på Kimchi. Jag blev superförtjust och åt det varje dag vid frukosten.
 
Har köpt en och annan burk på affären, men idag, peppad av en kompis så testade jag att göra det själv. 
 
 
Här nedan för ska jag skriva in receptet!
 
1 kg salladskål
1 msk grov Jodfri salt
4-5 st vitlök 
Ingefära stor som mindre tumme
2-3 st Chili
1,5 msk Fisksås
 
Sätt in glasburkarna i ugnen på 120 grader.
Dela kålhuvudet på längden. Strimla i 1 cm bitar. Sätt i en bunke tillsammans med salten o knåda salladen, med RENA händer, tills salladen fallit ihop o vätskan släppt. Ca 10 min. Ta bort kärnorna ur chilin, skala ingefära o vitlök, hacka sedan detta smått o blanda sen med salladen. Blanda ned fisksåsen.
Ta ut burkarna ur ungen o låt de svalna tills de är ljumna. Pressa ned röran i burkarna. Lämna ett par cm högst upp. Se till att vätskan täcker kålen. 
Ställ på en bricka i rumstemperatur. Sätt tidningar under o ovan och sätt sedan en papperspåse ovanpå.
Öppna o pys burkarna ett par ggr dag. Efter 4-5 dgr kan man börja äta av den. Förvara i kylskåp.
 
Tips på fler ingredienser är purjolök, morot o rättika.
 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Kimchi är något av en livrätt i Korea, men jag har fattat det som att det alltid äts ihop med en annan rätt, ungefär som pickles. Hur gjorde du i Thailand?

Svar: Jag har läst att de äter de till alla måltider. Jag åt det till omeletten till frukost. Har bara smakat mina en gång hittills, den hade ngn konstig bismak. Ska testa imorgon igen. Hoppas den blivit godare nu. Kram
Malin Kinnunen

2020-11-16 @ 16:53:16
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentarer gillas ♥ :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0